Artykuł sponsorowany

Samodzielnie czy z księgowym? Rachunkowość w małej firmie

Samodzielnie czy z księgowym? Rachunkowość w małej firmie

Prowadzisz jednoosobową działalność lub bardzo małą firmę? Niezależnie od tego, na jaką skalę działasz na rynku, jednym z Twoich obowiązków jest rozliczanie się z urzędem skarbowym oraz opłacanie składek ZUS. Szukając sposobów na zaoszczędzenie, możesz się zastanawiać, czy nie prowadzić ksiąg rachunkowych firmy samodzielnie. Sprawdź, czy to się opłaca.

Jakie obowiązki spoczywają na przedsiębiorcy?

Aby założyć firmę, musisz ją zarejestrować w CEIDG. Złożenie wniosku o wpis do rejestru firm jest automatycznie również formą zgłoszenia płatnika w ZUS oraz urzędzie skarbowym. Od tego momentu spoczywa na Tobie obowiązek rozliczania się – opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (nie tylko za pracowników, ale przede wszystkim za siebie jako właściciela) oraz płacenia podatków. Zanim zaczniesz, musisz też wybrać formę rozliczania z fiskusem, np.:

  • ryczałtową, wymagającą stworzenia ewidencji przychodów,
  • opartą o skalę podatkową czy podatek liniowy – wówczas jesteś zobowiązany do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.

Spoczywają na Tobie również obowiązki np. względem Głównego Urzędu Statystycznego, który może zażądać przesyłania informacji o przychodach, kosztach pracowniczych, popycie na pracę i wielu innych kwestiach. Niektóre formy działalności, także prowadzone na niewielką skalę, wymagać będą ponadto prowadzenia: ewidencji środków trwałych, wyposażenia, przebiegu pojazdów oraz szeregu innych dokumentów. Ich ilość znacznie wzrośnie, kiedy zaczniesz zatrudniać pracowników. Jak sobie poradzić formalnościami? Samodzielnie lub korzystając z pomocy, którą zaoferuje biuro rachunkowe, np. DK Biuro usług rozliczeniowych Dorota Karelus.

Biuro rachunkowe – koszt czy inwestycja?

Skorzystanie z pomocy biura rachunkowego nie jest Twoim obowiązkiem. Wszelkie zgłoszenia, deklaracje i rozliczenia możesz przygotowywać i wysyłać do urzędów i instytucji samodzielnie – również online. Pamiętaj jednak, że podejmując decyzję o samodzielnym rozliczeniu:

  • musisz uważnie pilnować wszystkich terminów – nie tylko dotyczących dokonywania płatności, ale też składania deklaracji i rozliczeń we właściwych instytucjach,
  • będziesz musiał poświęcić co najmniej kilka – kilkanaście godzin miesięcznie na sprawy księgowe – mając księgowego, zaoszczędzony czas możesz przeznaczyć na prowadzenie właściwej działalności,
  • musisz liczyć się z większym ryzykiem popełnienia błędu – przepisy podatkowe dość często ulegają zmianie, a zadania rozliczeniowe, wykonywane nawet za pomocą specjalnego oprogramowania, wymagają uważnej kalkulacji. Każdy błąd będzie wymagał sprostowania w urzędzie, co wiąże się z koniecznością dopełnienia dodatkowych formalności.

Rozliczając się samodzielnie, zyskujesz więc tylko pozornie, często narażając się na znacznie więcej problemów niż zysków. Koszt obsługi księgowej, jaką zaoferować może biuro rachunkowe, wbrew pozorom nie jest wysoki. Suma zaś, którą zainwestujesz, szybko się zwróci – jako przedsiębiorca skoncentrujesz się bowiem na sednie prowadzonej przez siebie działalności i zminimalizujesz ryzyko otrzymania kary za błędy popełnione podczas rozliczeń z fiskusem czy ZUS.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz