Artykuł sponsorowany

Kod kreskowy rozpracowany

Kod kreskowy rozpracowany

Kody kreskowe, zwane także paskowymi, otaczają nas przez cały czas. Występują na niemal wszystkich kupowanych przez nas produktach, ale również na poczcie i w logistyce. Kombinacje ciemnych i jasnych elementów kodu kreskowego niosą za sobą wiele przydatnych informacji. To dzięki nim dowiemy się nie tylko, z jakiego kraju pochodzi dany produkt, ale też jaka firma za nim stoi.

Jakie kody kreskowe stosuje się w Polsce?

Kody kreskowe, którymi opatruje się tzw. jednostki handlowe, czyli wszystkie możliwe do kupienia produkty, mają postać ośmio- dwunasto-, trzynasto- lub czternastocyfrową. W Polsce stosuje się standard EAN (European Article Number, z ang. „Europejski Kod Towarowy”), który występuje tylko w odmianach ośmio- i trzynastocyfrowej.  Krótszy kod przeznaczony jest dla opakowań, które nie są w stanie pomieścić dłuższego. Wiele większych przedsiębiorstw, którym grozi wyczerpanie puli kodów trzynastocyfrowych, używa ich również na opakowaniach zbiorczych.

Jak czytać kod kreskowy na produktach?

Pierwsze cyfry kodu kreskowego oznaczają zwykle kraj, w którym wyprodukowany bądź dystrybuowany jest produkt. Dla Polski numer ten to 590, dla Niemczech to od 400 do 440, a dla USA 00 do 09. Rząd 590 nie jest jednak równoznaczny z informacją „wyprodukowano w Polsce”. Możliwe też, że towar został sprowadzony z innego kraju, a później sprzedawany w naszym pod marką własną. Pierwsze cyfry mogą też oznaczać,  że kupujemy towar na wagę (od 20 do 29) lub że w naszym koszyku znalazła się książka (978, 979), gazeta (977) bądź druk muzyczny (979). 98 i 99 to kupony. Kolejne cztery, pięć lub sześć cyfr to numer dystrybutora lub producenta, a pozostałe mówią o konkretnym asortymencie. W kodzie znajduje się także jedna cyfra kontrolna.

Do czego przydaje się kod kreskowy?

Kod kreskowy niesie niezwykle istotne informacje. Jego brak oznaczałby całkowitą apokalipsę w większości sklepów. Większość zautomatyzowanych działań musiałaby być dokonywana ręcznie. Dla przykładu: sprzedawcy w supermarketach zmuszeni byliby do zapamiętania bądź ręcznego sprawdzania ceny każdego z towarów. Ponadto magazyny otrzymywałyby z opóźnieniem informacje o tym, którego towaru brakuje i co trzeba zamówić. Gdyby usunąć kody kreskowe, pogubiłyby się też poczty na całym świecie. Dlatego tak ważne jest używanie drukarek oraz czytników, które po prostu nie zawodzą. Jednym z wyspecjalizowanych w sprzedaży takich urządzeń dystrybutorów jest Kreski Sp.j. Ta działająca od 2004 roku firma nieprzerwanie się rozwija, oferując kompleksowe rozwiązania nie tylko w dziedzinach związanych z kodami kreskowymi, ale także innych, polegających na automatycznej identyfikacji.

Oceń artykuł (4)
2.3
Komentarze
Dodaj komentarz