Jakie są konsekwencje zamknięcia działalności? Czynności, które trzeba przeprowadzić krok po kroku

Jakie są konsekwencje zamknięcia działalności? Czynności, które trzeba przeprowadzić krok po kroku

Firmę można założyć w ciągu jednego dnia. Ile zajmuje zamknięcie działalności gospodarczej? Jakich formalności trzeba dopełnić?

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Nie zawsze prowadzenie firmy kończy się sukcesem – bywa, że przedsiębiorca jest zmuszony zamknąć działalność gospodarczą, aby uniknąć dalszego zadłużania się. Czy ten proces jest czasochłonny? Okazuje się, że nie, ale przedsiębiorcy często mają wiele wątpliwości. Nie możesz skorzystać z pomocy profesjonalnego biura rachunkowego? Zapoznaj się zatem z poniższym poradnikiem.

Krok pierwszy: poinformuj o zlikwidowaniu działalności

Gdy otwierałeś działalność gospodarczą, byłeś zobowiązany wypełnić dokumenty. Nie inaczej jest wówczas, gdy chcesz zamknąć prowadzoną firmę. W tym przypadku musisz sięgnąć po formularz CEIDG-1. Można go znaleźć na internetowej stronie CEIDG lub pobrać np. w urzędzie gminy. Po złożeniu dokumentu (możesz to zrobić elektronicznie lub za pomocą operatora pocztowego), poinformowany zostanie urząd skarbowy oraz urząd statystyczny.

Krok drugi: spis z natury i zamknięcie kasy fiskalnej

Niektórzy przedsiębiorcy są zobowiązani przygotować spis z natury, czyli zestawienie rzeczy wchodzących w skład majątku firmy. Przygotowany spis jest podstawą do wyliczenia podatku VAT. Choć ustawodawca nie wskazał, jak ma wyglądać gotowy dokument, to właściciele firm muszą pamiętać o zawarciu w nim pewnej puli danych.

Jeżeli chodzi o spis z natury, to trzeba pamiętać, że o jego sporządzeniu należy powiadomić naczelnika właściwego terytorialnie urzędu skarbowego. Jeżeli nie jesteś  płatnikiem VAT-u, to ominie cię konieczność sporządzenia takiego dokumentu.

Sprzedaż towarów w sklepie stacjonarnym czy internetowym wiąże się z korzystaniem z kasy fiskalnej. Zamykając działalność gospodarczą, musisz pamiętać o konieczności zgłoszenia do urzędu skarbowego, że zaprzestajesz korzystania z niej. Wówczas – w obecności urzędnika urzędu skarbowego – odbywa się jej zabezpieczenie.

Krok trzeci: formalności w ZUS-ie

Prowadząc działalność gospodarczą, byłeś zobowiązany opłacać za siebie składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Po zamknięciu firmy ten obowiązek nie będzie już na tobie ciążył. W związku z tym musisz pamiętać o wyrejestrowaniu się z ZUS-u przez złożenie właściwego formularza (ZUS ZWUA).

Jeżeli zapomnisz o obowiązku wyrejestrowania się, ZUS będzie naliczał na twoim koncie zaległe składki. Dokonanie sprostowania może być dla ciebie również kłopotliwe i czasochłonne.

Krok czwarty: pamiętaj o pracownikach i zabezpieczeniu dokumentacji

Jako przedsiębiorca mogłeś zatrudniać pracowników. W zależności od podpisanych umów, będziesz musiał wydać świadectwa zatrudnienia lub po prostu poinformować pracowników o zakończeniu dotychczasowej współpracy. Pamiętaj też, że twoim obowiązkiem jest przechowywanie dokumentacji pracowniczej przez wiele lat. Dobrze zatem, abyś ją odpowiednio zabezpieczył lub przekazał do prywatnego archiwum.

Opracowanie:
Marta
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz