Jakie są konsekwencje zamknięcia działalności? Czynności, które trzeba przeprowadzić krok po kroku

Jakie są konsekwencje zamknięcia działalności? Czynności, które trzeba przeprowadzić krok po kroku

Firmę można założyć w ciągu jednego dnia. Ile zajmuje zamknięcie działalności gospodarczej? Jakich formalności trzeba dopełnić?

Nie zawsze prowadzenie firmy kończy się sukcesem – bywa, że przedsiębiorca jest zmuszony zamknąć działalność gospodarczą, aby uniknąć dalszego zadłużania się. Czy ten proces jest czasochłonny? Okazuje się, że nie, ale przedsiębiorcy często mają wiele wątpliwości. Nie możesz skorzystać z pomocy profesjonalnego biura rachunkowego? Zapoznaj się zatem z poniższym poradnikiem.

Krok pierwszy: poinformuj o zlikwidowaniu działalności

Gdy otwierałeś działalność gospodarczą, byłeś zobowiązany wypełnić dokumenty. Nie inaczej jest wówczas, gdy chcesz zamknąć prowadzoną firmę. W tym przypadku musisz sięgnąć po formularz CEIDG-1. Można go znaleźć na internetowej stronie CEIDG lub pobrać np. w urzędzie gminy. Po złożeniu dokumentu (możesz to zrobić elektronicznie lub za pomocą operatora pocztowego), poinformowany zostanie urząd skarbowy oraz urząd statystyczny.

Krok drugi: spis z natury i zamknięcie kasy fiskalnej

Niektórzy przedsiębiorcy są zobowiązani przygotować spis z natury, czyli zestawienie rzeczy wchodzących w skład majątku firmy. Przygotowany spis jest podstawą do wyliczenia podatku VAT. Choć ustawodawca nie wskazał, jak ma wyglądać gotowy dokument, to właściciele firm muszą pamiętać o zawarciu w nim pewnej puli danych.

Jeżeli chodzi o spis z natury, to trzeba pamiętać, że o jego sporządzeniu należy powiadomić naczelnika właściwego terytorialnie urzędu skarbowego. Jeżeli nie jesteś  płatnikiem VAT-u, to ominie cię konieczność sporządzenia takiego dokumentu.

Sprzedaż towarów w sklepie stacjonarnym czy internetowym wiąże się z korzystaniem z kasy fiskalnej. Zamykając działalność gospodarczą, musisz pamiętać o konieczności zgłoszenia do urzędu skarbowego, że zaprzestajesz korzystania z niej. Wówczas – w obecności urzędnika urzędu skarbowego – odbywa się jej zabezpieczenie.

Krok trzeci: formalności w ZUS-ie

Prowadząc działalność gospodarczą, byłeś zobowiązany opłacać za siebie składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Po zamknięciu firmy ten obowiązek nie będzie już na tobie ciążył. W związku z tym musisz pamiętać o wyrejestrowaniu się z ZUS-u przez złożenie właściwego formularza (ZUS ZWUA).

Jeżeli zapomnisz o obowiązku wyrejestrowania się, ZUS będzie naliczał na twoim koncie zaległe składki. Dokonanie sprostowania może być dla ciebie również kłopotliwe i czasochłonne.

Krok czwarty: pamiętaj o pracownikach i zabezpieczeniu dokumentacji

Jako przedsiębiorca mogłeś zatrudniać pracowników. W zależności od podpisanych umów, będziesz musiał wydać świadectwa zatrudnienia lub po prostu poinformować pracowników o zakończeniu dotychczasowej współpracy. Pamiętaj też, że twoim obowiązkiem jest przechowywanie dokumentacji pracowniczej przez wiele lat. Dobrze zatem, abyś ją odpowiednio zabezpieczył lub przekazał do prywatnego archiwum.

Oceń artykuł (0)
0,0
Komentarze
Dodaj komentarz