Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Księga przychodów i rozchodów jest formą prowadzenia księgowości, po którą sięgają przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych albo liniowo. W KPiR odnotowuje się wszystkie przychody firmy i zapisuje koszty związane z jej prowadzeniem. Na podstawie zebranych w ten sposób informacji, oblicza się zobowiązania podatkowe przedsiębiorstwa. Jak prezentują się zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów?

Czym jest księga przychodów i rozchodów?

Jeśli jako właściciel firmy rozliczasz podatek na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej lub za pomocą podatku liniowego – jesteś zobowiązany do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Co ważne, zapis ten nie dotyczy wyłącznie jednoosobowych działalności gospodarczych. Odnosi się też do założonych przez osoby fizyczne spółek jawnych, partnerskich i cywilnych. Warunkiem jest jednak limit przychodów. Te nie mogą przekroczyć kwoty 2 000 000 euro za poprzedni rok obrotowy. Kiedy firma pokona ten próg, musi przejść na tak zwaną pełną księgowość.

Mimo że KPiR nie jest zbyt skomplikowana i nie wymaga specjalnych umiejętności z zakresu księgowości czy rachunkowości, niektórzy przedsiębiorcy nie chcą jej prowadzić. Niestety, zwolnienie jest możliwe tylko w uzasadnionych przypadkach. Można je uzyskać między innymi w obliczu choroby, zaawansowanego wieku właściciela firmy czy wielkości samego przedsiębiorstwa. W każdych innych okolicznościach księga przychodów i rozchodów musi zostać założona w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Sposób jej prowadzenia zależy w dużej mierze od preferencji danego przedsiębiorcy. Dopuszczalna jest zarówno wersja papierowa, jak i elektroniczna księgi.

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Jak podkreśla właściciel Biura Rachunkowego Włocławek, księgę przychodów i rozchodów należy prowadzić w sposób przejrzysty. Wszystkie zawarte w niej zapisy muszą być jasne oraz rzetelne. – W KPiR odnotowuje się każdy przychód, jak i koszt. Robi się to w momencie jego uzyskania albo poniesienia. Jak wiadomo, księga przychodów i rozchodów ma formę tabelaryczną i jest podzielona na konkretne kolumny. Księguj w niej wszystko na podstawie posiadanych dokumentów i uważaj, by nie popełnić przy tym żadnego błędu. Na koniec miesiąca sumuj każdą kolumnę. Na tej podstawie będziesz wyliczał swoje zobowiązania podatkowe.

Pamiętaj jednak, że wydatki i koszty, które w żaden sposób nie odnoszą się do działalności gospodarczej, nie mogą być ujęte w zestawieniu KPiR. Miej to na uwadze, by nie popełnić przykrego w konsekwencjach błędu podatkowego.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz