Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia ewidencji środków trwałych

Zasady prowadzenia ewidencji środków trwałych

Środki trwałe to składniki aktywów, w które jest wyposażone niemal każde przedsiębiorstwo. Bez nich nie byłoby możliwe prowadzenie działalności gospodarczej. Są potrzebne do osiągania korzyści majątkowych. Ważne zatem jest ich ewidencjonowanie, którym zajmuje się większość biur rachunkowych. Jakimi zasadami kierują się jego pracownicy podczas ewidencji środków trwałych?

Przepisy prawne

Zasady ewidencji środków trwałych mają swoje źródła, między innymi w przepisach prawa. Jak wynika z ustawy o podatku PIT muszą ją stosować wszyscy podatnicy, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jest to konieczne do zaliczenia amortyzacji w koszty działalności gospodarczej. Ustawa o PIT określa także sposób ustalania wartości początkowej środków trwałych, które jest dość szerokim zagadnieniem. Przepisy prawne nie ustalają jednak wzoru dokumentu, na którym powinna być prowadzona ewidencja środków trwałych.

Elementy ewidencji

Pomimo tego, iż nie występuje z góry narzucony wzór ewidencji środków trwałych, to należy zwracać uwagę na to, by pojawiły się w niej podstawowe elementy, które są charakterystyczne dla każdego dokumentu księgowego. Wszystkie zapisy związane z ewidencją środków trwałych powinny być numerowane i uporządkowane chronologicznie. Muszą być opatrzone datą nabycia lub datą przyjęcia do użytkowania środka trwałego, która nie zawsze jest taka sama jak data dokonywania zapisu księgowego. Poza tym, ewidencja taka powinna zawierać kwotę wartości początkowej środka trwałego oraz stawkę amortyzacji. Postępując według kompleksowych zasad ewidencji środków trwałych trzeba odnotować w niej także dane dotyczące wykreślenia z nich poszczególnych aktywów.

Wpisy aktualizujące

Podczas działalność gospodarczej występują zdarzenia, które wymagają wprowadzenia do ewidencji środków trwałych dodatkowych wpisów aktualizujących wartość początkową oraz kwotę odpisów amortyzacyjnych. Wartość początkowa należy zaktualizować zasadniczo w trzech przypadkach: ulepszenia lub rozbudowy środka trwałego, jeśli koszty z tym związane przekroczyły 3,5 tys. złotych, podczas stosowania degresywnej metody amortyzacji oraz trwałego odłączenia od środka trwałego jego części składowych. W niektórych sytuacjach ewidencja środków trwałych może przysporzyć trochę trudności, dlatego warto w tym zakresie skorzystać z usług biura rachunkowego.

Ewidencja środków trwałych pozwala na zaliczenie amortyzacji w koszty działalności. Biuro rachunkowe ABAK świadczy kompleksowe usługi z zakresu rachunkowości, w tym zajmuje się prowadzeniem ewidencji środków trwałych.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz