Artykuł sponsorowany

Wpływ temperatury otoczenia na przyczepność opon do podłoża

Wpływ temperatury otoczenia na przyczepność opon do podłoża

Rodzaj opony powinien być dopasowany do warunków pogodowych, w jakich przebiega podróż. Wraz ze zmianą sezonu, z letniego na zimowy czy z zimowego na letni, zalecana jest wymiana opon. Jak ogólnie wiadomo, głównymi czynnikami mającymi wpływ na prawidłową pracę opony, czyli jej przyczepność są stopień zużycia, budowa bieżnika, materiał wierzchni, z jakiego została wykonana oraz warunki pogodowe, w jakich będzie eksploatowana.

Rodzaje opon

Ze względu na warunki pracy wyróżnia się cztery podstawowe typy opon. Pierwszy typ to tak zwane opony śnieżno-błotne. Jak sama nazwa wskazuje, stosuje się je w trudnych warunkach atmosferycznych, przy dużej wilgotności powietrza i niestabilnym podłożu. Następny typ to tzw. opony specjalne. Wykorzystuje się je w szczególnych warunkach drogowych. Opony te stanowią ogumienie dla takich pojazdów, jak maszyny rolnicze czy budowlane. Opony specjalne są także stosowane w sprzęcie pracującym w kopalniach. Ich przeciwieństwem są opony slick. Jest to ogumienie bardzo delikatne w porównaniu do poprzednich grup. Charakteryzuje się bardzo niskim oporem tocznym. Wykorzystuje się je podczas wyścigów samochodowych. Kolejnym typem opon są ogólnie znane i powszechnie używane opony drogowe letnie oraz zimowe. Pierwsze stosuje się w pojazdach drogowych przy temperaturze powietrza powyżej 7oC. Opony zimowe przeznaczone są do jazdy w temperaturze poniżej 7oC w warunkach śniegowych oraz błota śniegowego.

Temperatura a droga hamowania

Badania pokazują, że w przypadku nieprawidłowej eksploatacji opon letnich pracujących w temperaturze od -20 do -10oC ich przyczepność utrzymuje się na poziomie jedynie 20%. Wraz ze wzrostem temperatury przyczepność również wzrasta i od 20 do 35oC osiąga wartość 80%. W przypadku opon zimowych sytuacja jest odwrotna. Z testów drogowych wynika, że stosowanie opon zimowych w warunkach letnich oraz opon letnich w warunkach zimowych jest niebezpieczne. Źle dobrane opony mogą spowodować wydłużenie średniej drogi hamowania nawet o kilka metrów. Dłuższa droga hamowania to większe tarcie i intensywniejsze ścieranie bieżnika, a co za tym idzie też konieczność częstszej wymiany opon. Przy zużyciu bieżnika powyżej 4 mm opona zimowa traci całkowicie swoje właściwości. Z powyższych rozważań wynika, że praca opon ma ścisły związek z warunkami, w jakich są używane. Szczególny wpływ ma temperatura otoczenia. Dlatego tak ważne jest właściwe dopasowanie typu ogumienia do warunków pogodowych. Dobór i wymianę opon najlepiej przeprowadzić w renomowanej stacji kontroli pojazdów takiej, jak Car Cord.

Opracowanie:
Brzeg, Krakusa 4
tel. 77 416 95 44
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz