Artykuł sponsorowany

Usterki wałów napędowych

Usterki wałów napędowych

Wał napędowy mimo swej prostej konstrukcji jest jednym z najważniejszych elementów układu napędowego w naszym samochodzie. Z drugiej strony podczas pracy narażony jest on na bardzo wysokie obciążenia, które nie mają dobrego wpływu na jego stan techniczny – stąd może on ulec usterkom, które odbiją się na pracy całego pojazdu. Jakie są najczęstsze usterki wału napędowego, co je powoduje i jak można sobie z nimi poradzić?

Czym jest wał i do czego służy?

Wały napędowe to elementy wykorzystywanie nie tylko w budowie samochodów osobowych, ale również wielu innych maszyn, w których konieczne jest przeniesienie momentu obrotowego z silnika na odpowiednie odbiorniki napędu. Jak zbudowany jest wał? Zasadniczo jest to długa, prosta rura, która za pomocą odpowiednich elementów z jednej strony połączona jest ze skrzynią biegów, z drugiej zaś do mostka napędowego, który pośredniczy w przekazywaniu momentu obrotowego na koła. Wały napędowe zazwyczaj wykonywane są ze stali bądź aluminium – żeby spełniały swoją funkcję, muszą być idealnie proste. Odkształcenia wału to najczęstsza przyczyna występowania ich usterek.

Usterki wału napędowego

Głównie usterki dotykające wał napędowy to:

  • Uszkodzenia krzyżaka wału napędowego – element ten łączy ze sobą dwa wały. Jego usterkę możemy rozpoznać po charakterystycznym stukaniu dobiegającym spod podłogi podczas przyspieszania lub w momencie puszczenia gazu, bądź też po wibracjach całego samochodu. Usterka wynika z nieprawidłowego wyważenia krzyżaka, co skutkuje przenoszenie energii na cały samochód, a nie tylko na most napędowy.
  • Uszkodzenia łożyska, podpory wału napędowego i łączników – w tym przypadku również zauważymy drgania samochodu, dodatkowo jednak odczujemy odczuwalne bicie na kierownicy oraz spadek mocy. Jeśli zauważymy takie objawy powinniśmy jak najszybciej zgłosić się do serwisu, który usunie usterkę. Dalsza jazda może grozić zniszczeniem podpory i opadnięciem wału.

Jak usuwa się usterki wałów?

Opisane wyżej usterki można oczywiście usunąć poprzez wymianę uszkodzonego wału na nowy. Jednak to rozwiązanie to raczej ostateczność w przypadku wałów zniszczonych w stopniu uniemożliwiającym ich regenerację. Regeneracja to znacznie bardziej korzystna alternatywa. Na czym ona polega?

- Pierwszym etapem regeneracji jest demontaż wału i oględziny, w czasie których oceniany jest stan elementu i przyczyny jego nieprawidłowej pracy – mówi przedstawiciel firmy Metcorp ExpressNastępnie wał jest dokładnie oczyszczany i piaskowany. W tak przygotowanym wale można przystąpić do wymiany jego elementów, m.in. łożysk, podpór – muszą one zostać dokładnie dopasowane i przyspawane do całej konstrukcji. Kolejny etap do obróbka, której celem jest wyważenie całego wału. Należy wiedzieć, że nierównomierne rozłożenie masy wału powoduje, że podczas dużych obrotów wpada on w wibracje. Wyważony wał może zostać poddany testom sprawdzającym jego odporność na obciążenia. Jeśli wał wypadnie pomyślnie, zostaje zabezpieczony przez korozją oraz zamontowany z powrotem w samochodzie. 
Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz