Materiał Partnera

Sposoby transportu ładunków niestandardowych

Sposoby transportu ładunków niestandardowych

Transport to jedna z najważniejszych gałęzi gospodarki – jej waga wynika nie tylko z generowanych przychodów, ale również faktu, iż umożliwia ona istnienie i rozwój pozostałych branż. Zdecydowanie najpowszechniej wykorzystywanym rodzajem transportu jest transport drogowy, zwany również samochodowym – to właśnie w ten sposób dostarczana jest znaczna większość towarów. Jednak niektóre z ładunków wykraczają poza ogólnie przyjęte standardy, zarówno jeśli chodzi o swe rozmiary, jak i masę. W związku z tym metody ich przewożenia również powinny być niestandardowe. 

Czym jest ładunek niestandardowy

Ładunek niestandardowy, ponadgabarytowy bądź nienormatywny… Wszystkie te terminy służą do nazwania obiektów, które po załadowaniu na pojazd transportowy sprawiają, że masa całkowita tego pojazdu przekracza 40 ton, zaś wymiary są większe niż 16,5 metra długości, 4 metry wysokości oraz 2,55 metra szerokości. Dodatkowo obiektów takich nie da się ze względu na możliwość uszkodzenia lub zbyt wysokie koszty montażu podzielić na dwie lub więcej części, by przewieźć je osobno. Ładunek niegabarytowy to na przykład długie śmigła wiatraków energetycznych, wykorzystujących siłę wiatru do produkcji prądu elektrycznego – elementy te mogą osiągać długość do 50 metrów.

W jaki sposób przewozi się takie ładunki?

Teoretycznie transport drogowy może być wykorzystany do przewiezienia obiektu o dowolnych wymiarach. Możliwe jest to dzięki zastosowaniu naczep modułowych.

– Naczepy takie można łączyć ze sobą w zestawy składające się z 10 i więcej elementów, zarówno wzdłuż, jak i w poprzek – wyjaśnia Mariusz Łonak, właściciel firmy MartransZanim w ogóle ładunek zostanie przyjęty do transportu, zleceniodawca musi dostarczyć szczegółowe dane na temat jego rozmiarów, aby możliwe było przygotowanie odpowiedniego zestawu naczep.

Ale samo umieszczenie ładunku na pojeździe to dopiero początek, bowiem w przypadku ładunków niestandardowych konieczne jest wytyczenie trasy. Jest to zadanie o tyle trudne, że do przejazdu daną drogą z ładunkiem niegabarytowym konieczne jest uzyskanie zezwolenie zarządcy drogi. Nierzadko najkrótsza droga okazuje się najtrudniejsza, a nawet niemożliwa do przebycia dla takiego ładunku – wszystko przez różnego rodzaju przeszkody, np. niskie mosty bądź ronda, które nie są przystosowane do tego, by jeździły po nich pojazdy o większych wymiarach. Może się zdarzyć, że w celu przepuszczenia takiego przejazdu konieczne będzie rozebranie takiej przeszkody – koszty takiej operacji ponosi klient, dlatego często lepszym i dużo tańszym rozwiązaniem jest wyznaczenie dłuższej trasy naokoło.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz