Artykuł sponsorowany

Specyfikacja projektowania dróg – warunki gruntowo-wodne a prace geologiczne

Specyfikacja projektowania dróg – warunki gruntowo-wodne a prace geologiczne

Budownictwo liniowe obecnie bardzo ewoluuje. Odcinki dróg krajowych, szybkiego ruchu, czy też tych miejskich, powstają w błyskawicznym czasie, przy bardzo wysokiej jakości wykonania. Nie byłoby to jednak możliwe bez ważnych badań geologicznych i geotechnicznych podłoża/gruntów, które przeznaczone są pod realizację inwestycji. Dzisiaj zatem każda większa inwestycja publiczna, komercyjna, a także indywidualna, musi być przeprowadzona przy współpracy z geotechnikami, przygotowującymi analizy polowe oraz laboratoryjne. Szczególnie ważne jest to przy określaniu warunków gruntowo-wodnych.

Warunki gruntowo-wodne a przepisy prawne

Każda inwestycja budownictwa liniowego, w tym drogowego, musi składać się na przygotowanie ekspertyz dotyczących warunków gruntowo-wodnych danego terenu. Jest to ważny element całej dokumentacji geologiczno-geotechnicznej, która zaś jest częścią złożonego projektu drogowego. Jeśli chodzi o przepisy prawne, te związane z warunkami gruntowo-wodnymi, wyznacza Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430). Szczegółowe zasady, zastały zaś określone w Załączniku 4 tegoż Rozporządzenia, w którym można dowiedzieć się o sposobie i zakresie wykonywania badan geologiczno-inżynierskich.

Charakterystyka podłoża nawierzchni

Jednym z zadań inżynierów geologii i geotechniki, jest przy inwestycjach budownictwa drogowego określenie charakterystyki podłoża. Przynależność do jednej z czterech grup – od G1 do G4 – wyznaczane jest po wykonanej ekspertyzie wysadzinowości, a także zdefiniowaniu rodzaju gruntu. Wielokrotnie ważne jest oznaczenie takich cech, jak zawartość drobnych cząstek, wskaźnik piaskowy, kapilarność bierna, a także wskaźnik nośności CBR (polega na pomiarze nacisku, jaki jest potrzebny by wcisnąć tłok o określonym kształcie w badaną próbkę gruntu). Warto zatem zauważyć, że badania geologiczne i geotechniczne nie tylko wiążą się z szeregiem prac polowych, ale także z analizami laboratoryjnymi, do którym można zaliczyć między innymi opis makroskopowy próbki gruntu, zawartość części organicznych, czy też skład granulometryczny.

Kwalifikowanie podłoża pod budowę drogi

Badania geotechniczne i geologiczne, mają duże znaczenie przy kwalifikowania danego podłoża pod budowę drogi, czy też przy odrzucaniu projektu. Według dzisiaj stosowanych norm i technik budowlanych, a także kategoryzacji nawierzchni, drogi publiczne, powinny być budowane na dobrze zagęszczonym gruncie niewysadzinowy, który został zaliczony do grupy nośności G1. Mogą nimi być rumosze (niegliniaste), żwiry, pospółki, piaski grube/średnie/drobne, a także żużle kilku typów. Istotne jest zatem to, aby przy większych inwestycjach, w przypadku określania danego podłoża pod inwestycje w grupach G2 i G3, doprowadzić poprzez szereg działań specjalistycznych, do uzyskania specyfikacji charakterystycznej do G1 (wskaźnik nośności na poziomie: 10% ≤ CBR). Procesami, które to umożliwiają są: wymiany podłoża, jego zagęszczanie, czy odwadnianie, a także wiele innych.

Zadania dla uprawnionych inżynierów geotechnicznych

Warunki gruntowo-wodne, uzyskane dzięki badaniom polowym, a także laboratoryjnym, mogą dzisiaj określać tylko uprawnieni specjaliści inżynierki geotechnicznej i geologii, którzy opierają swoje wyniki o wykorzystanie nowoczesnych sprzętów pomiarowych, a także innowacyjnych metod badawczych. Ich dokładność z roku na rok staje się coraz bardziej precyzyjna, co w dużej mierze wpływa na przemiany technologiczne w obrębie drogownictwa. W Polsce usługi geologiczne i inwestycyjne, są zaś coraz bardziej pożądane, co wiąże się z dużą ilością projektów modernizacji infrastruktury drogowej. Wiele zrealizowanymi działaniami w tym zakresie, mogą poszczycić się doświadczeni eksperci dziedzinowi firmy GEO-DOM, która między innymi prowadziła obsługę geologiczną robót polowych, przy realizacji obiektów mostowych (budowa autostrady A4 odcinek Jarosław-Radymno). 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz