Artykuł sponsorowany

Ryczałtowe rozliczanie finansów firmy

Ryczałtowe rozliczanie finansów firmy

Ryczałt to bardzo atrakcyjna forma rozliczania się z urzędem skarbowym, na którą decyduje się wielu przedsiębiorców. Na czym polega ryczałtowe rozliczanie się, jak prowadzi się ewidencję przychodów, a także jakie są jego zalety oraz kto może skorzystać z tej formy? Wszystkiego dowiecie się z niniejszego artykułu.

Kto może skorzystać z ryczałtu?

Listę zawodów, które mogą korzystać z ryczałtu oraz kwalifikacje pod względem przysługujących stawek szczegółowo określa ustawa z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowych od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Co bardzo istotne, przy ryczałcie obowiązuje limit obrotów, jeśli go przekroczymy, nie będziemy mogli już płacić podatku w tej formie. W 2017 roku limit ten wynosi 250 tys. euro. Z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą korzystać określone grupy przedsiębiorców, m.in. budowlańcy, właściciele lokali gastronomicznych oraz osoby wykonujące tzw. wolne zawody: lekarze, prawnicy, pisarze itp.

Wysokość podatku

W ryczałcie istnieje 5 stóp oprocentowania: 3%, 5,5%, 8,5%, 17% i 20%. Najniższy procent, czyli 3%, opłacają właściciele punktów gastronomicznych oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność usługową lub związaną z produkcją zwierzęcą. 5,5% zapłacą osoby działające w branży budowlanej lub prowadzące wytwórnię. 8,5% obowiązuje osoby prowadzące działalność przedszkolną lub zajmujące się ogrodami botanicznymi oraz zoologicznymi. 17% podatku zapłacą handlujący pojazdami i częściami do nich, a także ci, którzy świadczą usługi związane z zakwaterowaniem lub wydawaniem oprogramowania i gier komputerowych. Podatek 17% dotyczy także wszelkiego rodzaju agencji pracy tymczasowej. Najwyższy podatek, 20%, zobowiązani są płacić przedstawiciele wolnych zawodów.

O tym trzeba pamiętać

Każdy, kto zdecyduje się skorzystać z ryczałtowej formy opodatkowania, musi bardzo rzetelnie prowadzić ewidencję przychodów. Wszelkie uchybienia w tym zakresie mogą zaowocować nałożeniem na przedsiębiorcę kar finansowych. W przypadku nieprawidłowości urząd skarbowy może nałożyć na podatnika stawkę sięgającą nawet 75% przychodu. Pamiętajmy też, że w przypadku ryczałtu ewidencjonowanego wszystkie dowody zakupów powinniśmy zachować przez min. 5 lat od daty zakończenia roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, ponieważ możemy zostać poproszeni o ich przedstawienie podczas kontroli z urzędu skarbowego. Każdy przedsiębiorca rozliczający się ryczałtowo ma także obowiązek na koniec każdego roku podatkowego sporządzać tzw. remanent, czyli spis z natury – powiedziała Katarzyna Dylewska, właścicielka biura rachunkowego Finansus w Warszawie.
Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz