Artykuł sponsorowany

Płyn chłodniczy. Co warto wiedzieć o jego eksploatacji?

Płyn chłodniczy. Co warto wiedzieć o jego eksploatacji?

Kiedy zależy nam na dokładnych informacjach na temat danego produktu, a nie widnieją one na etykiecie lub gdzieś zgubiliśmy instrukcję, w pierwszej kolejności sięgamy po pomoc do Internetu. Zdarza się wówczas, że natykamy się na różne sprzeczne wiadomości i nie jesteśmy pewni, którymi się kierować. W naszym artykule skoncentrujemy się na samochodowych płynach chłodniczych i o ich eksploatacji. Czym kierować się przy wyborze właściwego płynu i jakie informacje na temat tego produktu oraz jego eksploatacji są rzeczywiście sprawdzone?

Charakterystyka płynów chłodniczych

Kiedy wybieramy płyn chłodniczy do samochodu, powinniśmy stawiać na produkty czołowych producentów. Wszystkie z nich oparte są o dwa ważne składniki:

  • Glikol etylenowy – najprostszy alkohol polihydroksylowy i najprostszy alkohol cukrowy jednocześnie. Charakteryzuje go wyższa temperatura wrzenia i zapłonu, a także niższa lepkość.
  • Glikol propylenowy – organiczny związek chemiczny z grupy alkoholi dwuhydroksylowych. Jest produktem droższym, za to nietoksycznym w przeciwieństwie do glikolu etylenowego.

Każdy dobrej jakości płyn do chłodnic powinien zabezpieczać chłodnicę przed rdzą i zapewniać dobre właściwości przeciwzamarzające. Istotna jest także wysoka temperatura wrzenia, która powinna przekraczać 100° C. Jak wybrać właściwy płyn chłodniczy? Warto skorzystać z klasyfikacji, która została opracowana na potrzeby samochodów marki VW. W płynach typu G11 zawartość krzemianów to 500-680 mg/l, płyny typu G12/G12+ nie zawierają krzemianów, natomiast w płynach typu G12++/G13 zawartość krzemianów wynosi 400-500 mg. Według klasyfikacji VW płyn chłodniczy powinien być dobrany wg rocznika samochodu:

  • 1989-1996 – płyn G11
  • 1996-2001 – płyn G12
  • 2001-2004 – płyn G12+
  • 2004-2008 – płyn G12++
  • od 2008 – płyn G13

Dodatkowo należy podkreślić, że nie należy mieszać ze sobą płynów, które zawierają krzemiany z tymi, które są ich pozbawione.

Eksploatacja i wymiana płynów chłodniczych

Część producentów samochodów zaleca wymianę płynu chłodniczego (zwykle jest to okres 2-4 lat), jednak w niektórych instrukcjach obsługi nie ma o tym mowy – mówi nam przedstawiciel Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego Buwar z Legnicy

Według doświadczonych mechaników wymiana płynu chłodniczego powinna być przeprowadzana nie rzadziej niż co 5 lat. Musimy jednak kontrolować stan płynu chłodniczego, najlepiej za pomocą przyrządu, który pozwoli nam na regularną ocenę temperatury zamarzania płynu chłodniczego do auta – jeśli temperatura jest zbyt wysoka, wymiana jest konieczna. Jeśli zamierzamy nalać tego samego płynu (ta sama marka, te same parametry), wystarczy spuścić płyn z najniższego punktu układu chłodzenia, dolać płynu i odpowietrzyć układ zgodnie z instrukcją. Jeśli natomiast planujemy nalać innego płynu, układ powinien zostać przepłukany.

Na koniec warto dodać, że w przepracowany płyn chłodniczy charakteryzuje brak dodatków, które powinny neutralizować lekko żrącą naturę płynu. Może to rozpocząć korozję elementów układu chłodzenia, dlatego trzeba pamiętać o regularnej kontroli i wymianie płynu.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz