Artykuł sponsorowany

Odszkodowania za opóźniony lot bądź jego odwołanie

Odszkodowania za opóźniony lot bądź jego odwołanie

Rynek odszkodowań jest dzisiaj bardzo wyspecjalizowany. Wiele osób zgłasza się do firm specjalizujących się w egzekwowaniu odszkodowań w sprawach szkód osobistych, wypadków, błędów medycznych, czy szkód rzeczowych. Nie każdy jednak wie, że odszkodowanie można uzyskać również za odwołany bądź opóźniony lot. Dowiedz się, jak dociekać swoich praw, jako pasażer.

Bilet lotniczy to umowa

Nie każdy wie, że zakup biletu lotniczego stanowi pewnego rodzaju umowę pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem, który jest zobowiązany do jej terminowej realizacji na wskazanej trasie. Już po dwóch godzinach opóźnienia lotu można zażądać uzyskania darmowego posiłku lub napoju, zapewnienia darmowej telekomunikacji z wybranymi osobami, a także noclegu z transportem do hotelu, jeśli czas opóźnienia jest znaczny. Warto przy tym wiedzieć, że już po przekroczeniu pięciu godzin pasażer ma możliwość rozwiązania umowy z przewoźnikiem z uzasadnieniem niewywiązania się z oferowanej usługi transportowej. To wtedy można rozpocząć procedurę związaną z domaganiem się zwrotu pieniędzy za bilet. W takich sytuacjach najlepiej zgłosić się do agencji zajmujących się odszkodowaniami takimi jak firma Victoria. Przed wyborem odpowiedniego centrum likwidacji szkód dowiedz się, z jaką kancelarią prawną ono współpracuje. Wiele spraw związanych z odszkodowaniami kończy się bowiem w sądzie.

Reklamacja umowy z przewoźnikiem

W wielu przypadkach pasażerowie uzyskują odpowiednie należności – są to jednak głównie osoby, które skorzystały z usług centrum likwidacji szkód. Tego typu podmioty przygotowują wnioski reklamacyjne, które dokładnie uwzględniają – i potwierdzają dowodami – straty, jakie poniósł klient linii lotniczych w związku z niewypełnieniem postanowień umowy. Bardzo ważne są również działania agencji związanych z odszkodowaniami dotyczące kontaktu z instytucjami, które dbają o przestrzeganie przez linie lotnicze prawa (na terenie UE ważne jest rozporządzenie (WE) nr 261/2004). Są nimi np.: w Polsce – Komisja Ochrony Praw Pasażerów, w Wielkiej Brytani – Passenger Complaints Unit, we Francji – Direction générale de l'aviation civile (DGAC). To właśnie agencje likwidacji szkód kontaktują się z tymi organami, co bardzo często pomaga w wyegzekwowaniu odszkodowania. Bardzo pomocne są również działania kancelarii adwokackich – linie lotnicze dbają o to, aby nie dopuścić do rozstrzygnięć sądowych, które wpływają na ich wizerunek. To dlatego często rozwiązaniem sprawy jest ugoda z pasażerem.

Wysokość odszkodowania

Wysokość odszkodowania za odwołany lot lub jego opóźnienie uzależniona jest od wielu czynników takich jak: sprawność działań agencji likwidacji szkód, długość lotu, czasu opóźnienia, sposoby obsługi pasażera w trakcie opóźnienia, a także strat, jakie on poniósł w związku z niedostaniem się do punktu docelowego na czas (np. pasażer nie zdążył na uroczystość ślubną lub lekarz nie dotarł do swoich pacjentów). Jak podają dane statystyczne, europejskie linie lotnicze na trasach krajowych (europejskich) wypłacają odszkodowania wynoszące średnio 415 euro. Pamiętaj, że są jednak sytuacje, w których pasażer może bezskutecznie ubiegać się o odszkodowanie. Są nimi: nagłe pogorszenie warunków pogodowych, strajk lotniczy (jeśli nie został wcześniej ogłoszony), czy zmiana sytuacji politycznej danego kraju (jeśli ma to wpływ na ruch lotniczy).

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz