Artykuł sponsorowany

Ochrona danych osobowych – profesjonalne szkolenia pracowników

Ochrona danych osobowych – profesjonalne szkolenia pracowników

Ochrona danych osobowych już od kilkunastu lat jest istotnym tematem. Przewija się w firmach oraz instytucjach pracujących w oparciu o akta klientów czy pracowników. Przestrzeganie zasad ochrony danych osobowych objęte jest systemem prawnym i obwarowane poważnymi sankcjami karnymi.

Czym są dane osobowe i kiedy podlegają ochronie?

Mówiąc o ochronie danych osobowych, warto zacząć od wyjaśnienia, czym są same dane osobowe. Zgodnie z przepisami za takie uważa się wszelkie informacje, które pozwalają zidentyfikować konkretną osobę fizyczną. Odnosi się to między innymi do: imienia i nazwiska, numeru PESEL i NIP, danych adresowych, daty urodzenia. Danymi osobowymi stają się pod warunkiem, że są uwzględnione w określonej grupie informacji, wskazującej na konkretną osobę. Przykładowo numer PESEL lub NIP jest jedyny i niepowtarzalny, dlatego jego posiadanie jest już podstawą do podawania się za konkretną osobę. Z kolei dane adresowe i data urodzin mogą dotyczyć wielu różnych osób, a na identyfikację pozwalają tylko wtedy, gdy stanowią określoną kombinację, np. imienia, nazwiska, daty urodzenia i imion rodziców. Takie zestawy danych pojawiają się w kwestionariuszach osobowych pracowników czy w kartach pacjentów szpitali i przychodni.

Na czym polega i czemu służy ochrona danych osobowych?

Objęcie ochroną informacji pozwalających na zidentyfikowanie konkretnej osoby ma przede wszystkim na celu ochronę jej prywatności, a także majątku, godności i innych tego typu elementów. W dobie coraz wymyślniejszych przestępstw oraz wszechobecnego Internetu kradzieże tożsamości bywają częste. Konsekwencją jest dokonywanie oszustw majątkowych – np. wyłudzeń na cudze nazwisko, zawieranie wątpliwej jakości transakcji czy też szkalowanie dobrego imienia w sieci.

Ochrona danych może przyjmować różne formy - zależnie od tego, czy podlegają jej dokumenty papierowe czy dane elektroniczne. Podstawowym wyposażeniem biura powinna być profesjonalna niszczarka, dzięki której zbędne dokumenty są cięte na niemożliwe do złożenia ścinki. Istotne jest też zabezpieczanie komputerów przed włamaniami oraz wprowadzanie specjalnych protokołów zakładowych, które mają zapobiegać wypływaniu informacji.

Profesjonalne szkolenia z zakresu ochrony danych osobowych

Zabezpieczanie dokumentów zawierających cenne informacje osobiste narzucone jest przepisami prawa. Ponadto w wielu firmach przeprowadza się kontrole, które mają zweryfikować skuteczność stosowanych procedur. Aby stosować się do zasad, trzeba posiadać odpowiednią wiedzę. Można ją nabyć na profesjonalnym szkoleniu z tej tematyki. W organizacji takich kursów specjalizuje się firma Selene Consulting Sp. z o.o. Sp.k. Korzystając ze wsparcia wyspecjalizowanych doradców, można dowiedzieć się, jak odpowiednio tworzyć dokumentację, jak nią zarządzać i chronić przed utratą i wypływem danych. Poza szkoleniami firma wspiera też przedsiębiorców, a w szczególności organy administracji, oferując usługi w zakresie tworzenia dokumentacji i efektywnej ochrony danych osobowych. Wsparcie obejmuje również sferę informatyczną oraz wdrażanie polityki bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych i zarządzania systemami informatycznymi.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz