Materiał Partnera

Najczęstsze awarie rozruszników wózków widłowych

Najczęstsze awarie rozruszników wózków widłowych

Rozrusznik to urządzenie spotykane we wszystkich pojazdach mechanicznych przemierzających polskie drogi. Obecny jest także w sprzęcie specjalistycznym, takim jak ciężki sprzęt górniczy czy budowlany. Stanowi niezbędny element powszechnie wykorzystywanych wózków widłowych. Jeśli działa poprawnie, uruchomienie pojazdu przebiega bez przeszkód. Po wykryciu problemów z rozrusznikiem można wymienić go na nowy, choć istnieje także możliwość regeneracji (naprawy) tego elementu.

Uszkodzenie rozrusznika przez przegrzanie

Problem uszkodzonego w wózku widłowym rozrusznika – lub alternatora – jest na tyle często spotykany, że istnieją specjalistyczne warsztaty zajmujące się między innymi regeneracją, naprawą i wymianą tych elementów na nowe. Jedną z tego typu placówek jest firma SER-WÓZ oferująca serwisowanie, przeglądy i naprawy pojazdów omawianego typu. Awarie rozruszników w wózkach widłowych następują bardzo często na skutek zwyczajnego przegrzania. Uszkodzony w ten sposób rozrusznik pracuje ze zbyt małą siłą, niepozwalającą na nadanie wałowi korbowemu wózka odpowiedniej prędkości, co uniemożliwia uruchomienie jego silnika. Rozrusznik to nic innego jak silnik prądu stałego, który przystosowany jest do pracy w krótkich okresach – zwykle do piętnastu sekund. Jeżeli ten czas zostanie przekroczony, istnieje ryzyko przegrzania rozrusznika. Nie możemy także uruchomić go zbyt prędko po pierwszym załączeniu – najlepiej pozostawić rozrusznikowi przynajmniej dwie minuty na ochłodzenie się. Niedostosowanie do tych reguł jest bardzo częste w dużych firmach, gdzie rotacja operatorów wózków widłowych i większy stopień anonimowości sprawiają, że sprzęt nie jest traktowany należycie.

Wadliwy elektromagnes w rozruszniku

Innym częstym typem awarii rozrusznika są te związane z wadami elektromagnesu. To właśnie ten element odpowiada za wytworzenie pola magnetycznego, którego zadaniem jest wprawienie elementów rozrusznika w ruch. Elektromagnes w rozruszniku ma także jeszcze jeden cel – przesuwa mechanizm sprzęgający w stronę zębnika, łącząc rozrusznik z kołem zamachowym silnika. Jeżeli elektromagnes się uszkodzi, do zazębienia nie może dojść, a rozrusznik staje się bezużyteczny. Elektromagnes mógł zostać uszkodzony już na etapie tworzenia rozrusznika w fabryce, a czasem niszczy się na skutek wysokich temperatur lub zanieczyszczeń.

Korozja rozrusznika wózka widłowego

Rdza niszczy nie tylko elementy podwozia i nadwozia, ale także instalacje elektryczne – w tym rozrusznik wózka widłowego, któremu wystarczy tylko odrobina wilgoci, by ulec temu niekorzystnemu zjawisku. Traci on wówczas swoje właściwości elektryczne i mechaniczne, dlatego konieczne jest zastosowanie odpowiednich osłon i zabezpieczeń.

Opracowanie:
Sośnicowice, Kozielska 14
tel. 32 238 70 72
Oceń artykuł (1)
4.0
Komentarze
Dodaj komentarz