Artykuł sponsorowany

Najczęściej spotykane problemy z klimatyzacją w samochodzie

Najczęściej spotykane problemy z klimatyzacją w samochodzie

Klimatyzacja jest obecnie standardowym wyposażeniem większości nowych samochodów. Jej poprawne funkcjonowanie gwarantuje komfort w kabinie pojazdu, bowiem pozwala utrzymać optymalną temperaturę oraz wymienia powietrze. Sprawność instalacji zależy od jej systematycznej konserwacji. Niekiedy jednak mogą pojawiać się różne usterki. Co najczęściej zawodzi w klimatyzacji samochodowej?

Czynnik chłodzący – jego brak to typowa usterka

Podstawowym warunkiem poprawnego funkcjonowania klimatyzacji w pojeździe jest dostateczna ilość czynnika chłodzącego. To specjalistyczny płyn, którym wypełnia się instalację. Jego zadaniem jest przenoszenie i przekazywanie zgromadzonej energii cieplnej, dlatego stanowi on tak ważny element układu. Czynnik chłodzący pozostaje w stałym obiegu, a na skutek różnych warunków zewnętrznych podczas systematycznej pracy klimatyzacji, jego ilość zmniejsza się o około 10-15% rocznie. To podstawowy powód, dla którego konieczne jest serwisowanie systemu w firmach takich jak MiRoMa. Serwis chłodnictwo-klimatyzacja.

Podczas dorocznego przeglądu specjalista ocenia poziom czynnika chłodzącego i w razie potrzeby dokonuje jego uzupełnienia. Jeśli kierowca zaniedba ten obowiązek, po kilku latach system przestanie działać w ogóle, przez cały ten czas, systematycznie zmniejszając swoją wydajność. Brak czynnika chłodzącego może też być sygnałem nieszczelności instalacji. Kontrola w warsztacie pozwoli na wykrycie takiej usterki i przywrócenie sprawności.

Inne problemy z czynnikiem chłodzącym

Innym problemem, jaki wiąże się z niedostateczną ilością czynnika chłodzącego jest możliwa awaria sprężarki. Pominięcie corocznej wizyty w serwisie w celu sprawdzenia i uzupełnienia poziomu płynów (czynnika chłodzącego i oleju) może przyczynić się do powstania znacznie poważniejszych i o wiele bardziej kosztownych problemów. Cena sprężarki przekracza nawet 1000zł, dlatego warto zadbać o jej stan. Czynnik chłodzący i oleje w sprężarce mogą też nasycać się wilgocią, która przenika do wnętrza instalacji przez ścianki przewodów elastycznych. Rozcieńczone płyny są mniej wydajne, a klimatyzacja działa nieefektywnie. Ponadto w okresie zimowym ciecze są bardziej podatne na zamarzanie, a w konsekwencji na rozsadzanie przewodów i uszkadzanie systemu. Dlatego wiosną niezbędna może być kosztowna naprawa klimatyzacji, aby można było z niej korzystać w najbardziej upalnych miesiącach roku. Nieszczelności sprawdzane są w warsztacie za pomocą azotu pod ciśnieniem 25 barów. Wydostający się gaz generuje dźwięki, dzięki czemu łatwo można zlokalizować przeciek.

Chłodnica, czyli skraplacz

Elementami składowymi systemu klimatyzacji samochodowej są też chłodnica i parownik. Części te również ulegają usterkom, które ograniczają sprawność działania całego systemu. Parownik wymaga systematycznego czyszczenia i odgrzybiania. Chłodnica natomiast jest wymiennikiem ciepła znanym też jako skraplacz. Jej wadą jest delikatność i wrażliwość nawet na niewielkie uderzenia. Wystarczy przejażdżka po zabłoconej drodze, a detal może zawieść. Podstawowymi problemami, jakie wiążą się z chłodnicą, są zanieczyszczenia i uszkodzenia mechaniczne. Niesprawna chłodnica nie schładza czynnika, co w konsekwencji może prowadzić do problemów z uruchomieniem kompresora, a dalej – do jego awarii. Z uwagi na wrażliwość konstrukcji nie jest wskazane mycie jej pod ciśnieniem. Brud można usunąć wodą z detergentem.

 


Opracowanie:
Łódź, Romana 44 lok. 1
Oceń artykuł (1)
4.0
Komentarze
Dodaj komentarz