Artykuł sponsorowany

MBO – zarządzanie przez cele

MBO – zarządzanie przez cele

Ustalenie konkretnych celów w firmie to możliwość zwiększenia jej efektywności. Doskonałą metodą jest MBO, czyli zarządzanie przez cele. Jej wprowadzenie to zadanie dla profesjonalnej agencji, która zajmuje się optymalizacją poszczególnych procesów biznesowych. Zarządzanie przez cele wymaga wdrożenia konkretnych założeń – co dokładnie w tym zakresie proponują specjaliści?

Cel niezwykle istotny

Najważniejszym elementem metody zarządzania MBO są ustalone cele. Muszą być one rozkładane w odpowiedni sposób na poszczególne działy w firmie. Oznacza to ich określenie na najwyższym szczeblu organizacji i sukcesywne przekazywanie działom znajdującym się niżej w strukturze. Konieczne jest też przygotowanie zestawu celów dla pracowników firmy – czynność ta powinna być realizowana w regularnych odstępach, np. co rok. Konkretne cele opisane są w arkuszach, gdzie charakteryzuje się ich ważność.

Na tej podstawie pracownik wie, w jakim stopniu powinien on zrealizować dane czynności tak, by osiągnąć satysfakcjonującą ocenę swojej pracy przez przełożonego kontrolującego realizację założeń. Warto pamiętać o dopasowaniu właściwej ilości celów na każdy okres – optymalną wartością w tym zakresie jest przedział od 5 do 7. Zarządzanie przez cele to jedna z możliwości wsparcia dla firm oferowanych przez Nova Praxis – zespół specjalistów zajmujących się optymalizacją procesów biznesowych. Profesjonaliści zajmą się wdrażaniem MBO do przedsiębiorstwa, co oznacza także właściwe określenie celów.

Jasno określone cele

Dokładne opisanie każdego celu w metodyce MBO jest kluczowe do jej powodzenia. Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku nie są to zadania, co daje wiele możliwości w zakresie ich ustalania. Powinny one doprowadzać do znacznego rozwoju firmy, co eliminuje cele przyziemne, takie jak chociażby wysyłanie ofert do potencjalnych klientów. Muszą być oni przez pracowników zdobywani – tylko tak sformułowany cel przyniesie rezultat w postaci zwiększenia efektywności oraz zysków generowanych przez firmę. Istotne są również kryteria określane według tzw. reguły S.M.A.R.T. – czym się charakteryzują?

Koncepcja S.M.A.R.T. zakłada, że cel postawiony przed pracownikiem powinien być przede wszystkim skonkretyzowany oraz mierzalny. Powinien być również osiągalny – w przypadku zlecenia realizacji zbyt ambitnych założeń może dojść do sytuacji, w której znacząco obniży się wiara w jego wykonanie. W takiej sytuacji nierzadko następuje też utrata motywacji, a w efekcie brak osiągnięcia wyznaczonego celu. Ten musi być również istotny oraz określony w czasie. Charakteryzowaniem wszystkich celów zająć powinni się specjaliści, którzy dopasują je do poszczególnych potrzeb lub problemów konkretnej firmy.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz