Artykuł sponsorowany

Diesel - typowe usterki jednostki napędowej

Diesel - typowe usterki jednostki napędowej

Jeszcze do niedawna samochody z silnikami diesla były jednymi z chętniej kupowanych. Wynika to z faktu, że silniki wysokoprężne przez lata uznawane był za niezawodną jednostkę napędową, zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych. Nie da się jednak ukryć, że współczesne rozwiązania co prawda nadal cieszą się ogromną popularnością, ale nie są niestety wolne od wad, które sprawiły, że ich popularność nieco zmalała. Jakie są zatem usterki, które coraz częściej dotykają pojazdy z silnikiem diesla?

Kilka słów o usterkach silników diesla

Lata 80-te i 90-te XX w. to rozkwit popularności tego typu jednostek napędowych. Silniki diesla montowane w autach w tym czasie nie należały może do najbardziej przyjaznych środowisku, niemniej jednak cechowała je wyjątkowa trwałość oraz ekonomiczność. Współczesne jednostki to nadal rozwiązanie godne polecenia, których podstawowe zalety stanowią elastyczność, wysoki moment obrotowy oraz niskie zużycie paliwa, jednakże budowa oraz stopień skomplikowania nowoczesnych silników wysokoprężnych jest tak duży, że ryzyko pojawienia się usterki lub awarii, szczególnie w przypadku zaniedbań
i nieodpowiedniej eksploatacji, jest niezwykle wysokie.
Do typowych przypadłości tego typu jednostek, które sprawią, że zmuszeni będziemy odwiedzić dobry warsztat samochodowy, zaliczyć należy:

  • awarie turbosprężarki – która stanowi element niezbędny w silnikach wysokoprężnych, umożliwiający uzyskanie dużej mocy i momentu obrotowego. Objawem awarii tego elementu jest najczęściej utrata mocy, problemy z gwałtownym przyspieszaniem, bądź też słyszalny gwizd podczas wciskania pedału gazu. Jest to element bardzo wrażliwy na kiepskiej jakości paliwo oraz nieumiejętną jazdę autem
    z silnikiem diesla (dynamiczna jazda chwilę po odpaleniu silnika - bez czekania aż jednostka napędowa nabierze temperatury, jazda na zbyt niskich obrotach lub gaszenie auta od razu po zatrzymaniu się po dynamicznej jeździe). Zaniedbania i brak okresowych przeglądów turbosprężarki może doprowadzić do całkowitego zniszczenia jednostki napędowej,

  • układ wtryskowy – oznaką kłopotów z tym elementem może być problem
    z rozruchem silnika, odczuwalne wibracje, czarny dym z wydechu oraz zwiększone spalanie. Najczęstszą przyczyną tej awarii jest słabej jakości paliwo (np. zanieczyszczone niedużym stężeniem kwasów). Niekiedy też dochodzi do zatkania końcówek opiłkami metalu, pochodzącymi np. z uszkodzonej pompy wtryskowej,

  • dwumasowe koło zamachowe - które ma za zadanie przełożenie napędu z silnika na wał korbowy. Dodatkowo zmniejsza ono również wibracje wytwarzane przez silnik oraz łagodzi przeciążenia działające na wał i skrzynię biegów. Niestety ryzyko przedwczesnego zużycia tego elementu wynika z faktu, że diesle generują z reguły większe wibracje i wyższy moment obrotowy niż silniki benzynowe. Na skrócenie żywotności tej części może wpłynąć również częsta jazda na zbyt niskich obrotach lub gwałtowne ruszanie. Oznakami problemów z kołem zamachowym może być nierówna praca silnika, stuki podczas zmiany biegów lub wibracje,

  • filtr cząsteczek stałych (DPF) – odpowiadający za usuwanie ze spalin cząsteczek sadzy. Do zapchania tego elementu może dojść gdy nasze auto przemierza jedynie krótkie dystanse lub jest narażone na częste stanie w korku, dlatego też pojazdy eksploatowane głównie w mieście mają bardzo często problemy z filtrem DPF. Wypalanie sadzy przebiega samoczynnie, wymaga jednak pokonania co jakiś czas dłuższych dystansów w trasie, najlepiej na wyższych obrotach.

Jak uniknąć awarii

Nie da się ukryć, że współczesne jednostki napędowe, zarówno diesel jak i benzyna nie są idealne i narażone są na różnego rodzaju usterki. Warto jednak pamiętać, że w przypadku jednostek wysokoprężnych ogromny wpływ na ich trwałość ma prawidłowa eksploatacja oraz regularny serwis, który powinien być wykonywany przez doświadczonych fachowców, na przykład z firmy Diesel Serwis Stroka. Dlatego też kupując auto z silnikiem diesla warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach jego użytkowania:

  • zatankuj dobre paliwo – gdyż jakość paliwa w baku naszego samochodu ma ogromny wpływ na poszczególne części naszego auta, w szczególności na stan wtryskiwaczy, które są jednym z najbardziej wrażliwych elementów w naszym pojeździe,

  • kontroluj temperaturę - najlepszą temperaturą dla diesla jest 90 stopni Celsjusza ,
    a co za tym idzie rozpoczynając jazdę warto zacząć od niskich obrotów i zwiększać je stopniowo. Najlepiej także unikać jazdy na zbyt wysokich i zbyt niskich obrotach,
    a więc utrzymywać stałą prędkość i podobny styl jazdy. Kończąc jazdę samochodem dobrze jest pozwolić popracować silnikowi jeszcze przez parę chwil. Dzięki takim działaniom nasza jednostka, a w szczególności turbosprężarka posłuży nam dłużej,

  • regularnie wymieniaj filtry i olej – co sprawi że mniej zanieczyszczeń dostanie się do silnika,

  • czyść filtr cząstek stałych – czyli co jakiś czas warto wybrać się w dłuższą trasę, aby umożliwić wypalenie się zalegającej w nim sadzy,

  • zadbaj o auto zimą – szczególnie zimą warto unikać jazdy na tzw. „rezerwie” oraz sytuacji, w której nasz pojazd długo przebywa na mrozie z prawie pustym bakiem. Warto też zadbać o odpowiednią jakość tankowanego paliwa, a także sprawdzenie świec żarowych, alternatora i akumulatora.

Pomimo pojawiających się problemów współczesne silniki diesla to nadal rozwiązania godne polecenia. Wystarczy bowiem poświęcić im odrobinę uwagi, aby odwdzięczyły się nam bezproblemową i komfortową jazdą.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz