Artykuł sponsorowany

Czym jest filtr cząstek stałych?

Czym jest filtr cząstek stałych?
Coraz bardziej restrykcyjne wymagania, dotyczące ochrony środowiska naturalnego, nie ominęły oczywiście branży motoryzacyjnej. Producenci samochodów musieli stanąć przed bądź co bądź trudnym wyzwaniem, polegającym na zmniejszeniu emisji szkodliwych substancji podchodzących ze spalin. Skutecznym rozwiązaniem okazał się filtr DPF. Co konkretnie warto o nim wiedzieć?

Filtry DPF – odrobina teorii

Jak zwykle w tego typu przypadkach bywa, skrót DPF pochodzi z języka angielskiego i oznacza Diesel Particulate Filter lub Gasoline Particulate Filter. Skąd bierze się dwoistość nazewnictwa? Ponieważ wbrew powszechnie panującej opinii problem wysokiej emisji szkodliwych substancji, które dostają się do środowiska naturalnego wraz ze spalinami, nie dotyczy tylko i wyłącznie jednostek wysokoprężnych. Dlatego, jeżeli trzymać się pierwszej nazwy, może ona nieco wprowadzać w błąd. Pojawia się również zasadnicze pytanie, dotyczące tego, co dokładnie naukowcy rozumieją przez pojęcie substancji szkodliwych?

Mowa tu przede wszystkim o wielopierścieniowych węglowodorach aromatycznych, tlenkach metali, a także niespalonym węglu, czyli prościej rzecz ujmując – sadzy. To właśnie cząstki stałe pochodzące ze spalin silników mają wielkość od 1 do 300 μm i są główną przyczyną powstawania szczególnie niebezpiecznych dla zdrowia ludzi cząstek PM 2,5 oraz PM 10 – głównych składników smogu. Jak łatwo się domyślić filtry DPF zostały zaprojektowane w ramach działania systemowego i w celu uzyskania jak najlepszych rezultatów, współpracują one z elementami układu wydechowego. Jak dokładnie wygląda ta współpraca?

Ogólna zasada działania filtrów DPF

Budowa filtrów DPF jest stosunkowo prosta. Filtr występuje w formie przestrzennej struktury o bardzo rozwiniętej powierzchni właściwej. Niebezpieczne cząstki stałe osiadają na porowatych ściankach lub włóknach, wykonanych z materiałów takich jak metal, ceramika, czy papier. Wydajność współcześnie produkowanych filtrów DPF oscyluje w granicach od 85 do 100%. Oznacza to, że do środowiska przedostaje się nie więcej niż 15% pierwotnej zawartości zanieczyszczeń w fazie stałej. Niemniej jednak, ze względu na specyfikę swojej pracy, każdy filtr DPF wymaga regularnego czyszczenia.

Czynność ta zawsze powinna być wykonywana w renomowanych warsztatach mechaniki pojazdowej, do których zdecydowanie zalicza się firma REGENERACJA DPF FAP Tomasz Słomiński. Wszyscy klienci mogą liczyć tutaj zarówno na atrakcyjne ceny, jak i miłą atmosferę współpracy. Skorzystanie z oferty profesjonalistów to przede wszystkim gwarancja tego, że usługa zostanie wykonana dokładnie we wcześniej ustalonym terminie.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz