Artykuł sponsorowany

Co zrobić ze zużytym sprzętem elektronicznym w firmie?

Co zrobić ze zużytym sprzętem elektronicznym w firmie?

Szybki postęp technologiczny sprawia, że coraz częściej wymieniamy sprzęty elektroniczne na nowe. W przypadku firm głównym powodem ich wymiany jest pogarszająca się wydajność pracy na intensywnie eksploatowanym sprzęcie i sukcesywne przechodzenie na nowsze technologie. Uregulowania prawne jednoznacznie określają sposób postępowania ze zużytym sprzętem. Niedostosowanie się do tych wytycznych niesie za sobą poważne konsekwencje dla przedsiębiorców.

Czym są elektrośmieci?

Elektrośmieci to szczególny rodzaj odpadów, obejmujący zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny. W przypadku większości firm najczęściej są to: komputery stacjonarne, laptopy, telefony komórkowe, urządzenia wielofunkcyjne, sprzęt oświetleniowy. Poza podstawowym sprzętem biurowym, w  zależności od branży mogą być to również: 

  • sprzęt teleinformatyczny
  • elektronarzędzia,
  • przyrządy medyczne,
  • różnego rodzaju czujniki,
  • automaty,
  • sprzęt RTV, sprzęt AGD

i inne.

Tak naprawdę zalicza się więc do nich przeważająca część wyposażenia firm. Specjaliści z firmy EP Reco podpowiadają, jak w łatwy sposób zweryfikować, czy dane urządzenie: każdy tego typu sprzęt posiada odpowiednie oznaczenie na obudowie w postaci przekreślonego kontenera.

Dlaczego elektroodpady są niebezpieczne

Elektrośmieci stanowią istotne wyzwanie dla każdego przedsiębiorstwa niezależnie od jego wielkości. Ze względu na zawartość szkodliwych substancji odpady te nie mogą wylądować w zwykłym kontenerze na śmieci. Rtęć, nikiel, chrom, ołów, kadm, azbest - to tylko niektóre z trujących składników, stosowanych przy produkcji tego typu sprzętu. Pozostawione bez nadzoru stanowią istotne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi, mogą być również przyczyną skażenia środowiska. Stosowne przepisy i uregulowania prawne mają na celu zminimalizowanie tego ryzyka. Biorąc pod uwagę ilość produkowanych obecnie sprzętów elektronicznych, jest to działanie w pełni zasadne.

Postępowanie z elektrośmieciami zostało jasno określone m.in. w Ustawie o zużytym sprzęcie  elektrycznym i elektronicznym, rozporządzeniach Ministra Środowiska i dyrektywach unijne. Za niedostosowanie się do przepisów grożą poważne kary finansowe do 5 tysięcy złotych. Narażone są na nie zwłaszcza przedsiębiorstwa, które częściej poddawane są kontrolom niż osoby prywatne.

Co można zrobić z elektośmieciami w firmie

Istnieje kilka sposobów na legalną utylizację elektroodpadów. Ustawodawcy narzucili obowiązek ich odbioru między innymi dostawcom i sklepom posiadającym w sprzedaży ten sam typ urządzeń. Kupując nowy monitor możemy więc od razu zostawić u sprzedawcy poprzedni, niesprawny. Możemy także zostawić sprzęt w punkcie serwisowym w przypadku, gdy jego skuteczna naprawa jest niemożliwa.

Z punktu widzenia firmy powyższe rozwiązania okazują się mało praktyczne. Przede wszystkim dlatego że w firmach ilość zużytych sprzętów różnego rodzaju stale rośnie. Najkorzystniejsze będzie podjęcie współpracy z profesjonalną firmą, która specjalizuje się w odbiorze elektroodpadów.

Co zyskujemy oddając zużyty sprzęt do takiego punktu? Udogodnienia, na jakie możemy liczyć na:

  • szybki odbiór elektrośmieci ze wskazanej lokalizacji,
  • możliwość oddania różnego rodzaju elektroodpadów,
  • dokument, potwierdzający odebranie przekazanych urządzeń.

Ostatni punkt ma szczególne znaczenie w przypadku ewentualnej kontroli.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz