Artykuł sponsorowany

Charakterystyka opon MTP dla przemysłu ciężkiego

Charakterystyka opon MTP dla przemysłu ciężkiego

Opony przemysłowe muszą spełniać szereg restrykcyjnych norm i wymagań. Podlegają znacznie większym obciążeniom niż opony stosowane w pojazdach osobowych i ciężarowych. Używa się ich w trudnych, a nawet ekstremalnych warunkach pogodowych oraz na ciężkim podłożu. Jednocześnie zależy od nich bezpieczeństwo. To dlatego jakość opon przemysłowych jest tak istotna. Czym się charakteryzują opony dla przemysłu ciężkiego?

Klasyfikacja opon przemysłowych

Istnieje wiele sposobów klasyfikacji opon przemysłowych. Jedną z nich jest podział pod względem maszyny, do której są przeznaczone. Kierując się taką klasyfikacją wyróżnia się opony rolnicze, budowlane, górnicze, do wozideł i szereg innych.

Najbardziej rozpowszechniony jednak jest podział ze względu na konstrukcję opony. Biorąc pod uwagę to, jak umieszczone w oponie są nici osnowy wyróżnia się opony diagonalne i radialne. W oponach radialnych nici znajdują się równolegle, a w diagonalnych rozmieszczone są na krzyż, pod kątem 20 - 40 stopni do płaszczyzny symetrii. Pozostałe cechy charakterystyczne obu typów opon są takie same. Linki usztywnienia, znajdującego się pod zewnętrzną warstwą kordu są zaplecione na drutówce. Usztywnienie nadaje właściwy kształt. Opony diagonalne mają grubą warstwę kordu na całej powierzchni, co nadaje im dużo większą sztywność niż w przypadku opon radialnych.

Ekspert z firmy Magna Tyres Poland mówi: Opony diagonalne są szczególnie wytrzymałe i stabilne, nawet przy największych obciążeniach. Jednocześnie pojazdy wyposażone w opony diagonalne zużywają więcej paliwa, nie mogą poruszać się z dużą prędkością i mają gorszą amortyzację niż pojazdy z oponami radialnymi. Te cechy opon diagonalnych sprawiają, że najlepiej nadają się do obsługi maszyn poruszających się na stosunkowo niewielkiej powierzchni, jak na przykład obsługa terminali, kopalni odkrywkowych oraz do pojazdów budowlanych, nieopuszczających terenu budowy.

Opony radialne wykonane są ze stalowych linek - to z nich spleciony jest kord opony, dodatkowo czoło wzmacniają stalowe opasania. Powoduje to, że czoło opony i jej bok są niezależnymi częściami. Specyficzna budowa opon radialnych powoduje ich ścisłe przyleganie nawet do wymagającego podłoża, redukcję drgań i zmniejsza przegrzewanie. Pojazd wyposażony w ogumienie radialne gwarantuje kierowcy większy komfort pracy i bezpieczeństwo. Opony radialne zmniejszają zużycie paliwa i są przy tym bardzo wytrzymałe. Są używane coraz częściej w budownictwie. Dobrze sprawdzają się na mokrej nawierzchni. Również w rolnictwie ten typ opon zyskuje popularność, ponieważ poza wyżej wymienionymi cechami powoduje mniejsze ugniatanie gleby.

Nośność i bieżnik w oponach przemysłowych

Zarówno w przypadku opon diagonalnych jak i radialnych, czynnikiem wyboru może być ich dopuszczalna nośność oraz kształt i głębokość bieżnika. Nośność jest dla opon przemysłowych parametrem kluczowym, ponieważ musi uwzględniać nie tylko masę własną pojazdu, ale również ładunek. Jeśli indeks nośności nie odpowiada faktycznym wartościom, opony ulegają odkształceniu i przedwczesnemu zużyciu. Bieżnik z kolei gwarantuje optymalną pracę opony w zależności od podłoża. W przypadku pojazdów przemysłowych podłoże jest zawsze trudne i wymagające, powinno więc być ważnym kryterium wyboru podczas zakupu opon.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz