Materiał Partnera

Awarie silników diesla z systemem Common Rail

Awarie silników diesla z systemem Common Rail

Silniki diesla od zawsze uważane były za niezawodne. Obecnie naprawa samochodów wyposażonych w nowoczesne jednostki napędowe przysparza kierowcom coraz większych problemów. Szczególnie w przypadku silników diesla wyposażonych w system Common Rail. Dlatego postanowiliśmy stworzyć listę podzespołów, które są uznawane za najbardziej awaryjne w przypadku tych jednostek napędowych.

Zasilanie silnika

To pierwszy element na liście, który ulega dosyć częstym awariom. Cały układ zasilania złożony jest z wielu elementów. Ich zadaniem jest dostarczenie do silnika oleju napędowego w odpowiedniej dawce oraz stopniu rozpylenia. Jakie elementy całości mogą ulec awarii? Przede wszystkim konieczność wymiany może obejmować:

  • pompę wstępną, która psuje się relatywnie rzadko, ale jej awaria ma poważne konsekwencje,
  • pompę wtryskową, której awaria powoduje spadek osiągów oraz charakterystyczne szarpanie, jej naprawa jest najdroższą spośród wszystkich podzespołów,
  • listwę i sterownik, które są uważane za bezawaryjne i jeśli ulegają uszkodzeniu, to bardzo rzadko,
  • wtryskiwacze i pompę wysokiego ciśnienia, których awaria objawia się nierówną pracą silnika na wolnych obrotach.

Uszkodzenia w obrębie układu zasilania mają bezpośredni wpływ na spadek kultury pracy silnika, obniżenie osiągów, a w krytycznych przypadkach powodują unieruchomienie jednostki napędowej.

Turbosprężarka

Sprężarka oraz turbina tworzą układ doładowania silnika. Ich zadaniem jest dostarczenie większej ilości powietrza w celu wzbogacenia mieszanki powietrzno-paliwowej. Uszkodzenia w tym układzie mają zazwyczaj charakter mechaniczny i są spowodowane dostaniem się do środka ciała obcego. Elementem szczególnie narażonym na uszkodzenie są łopatki VGT. Brzemienne w skutkach może być uszkodzenie zaworu EGR. Jego efektem jest zmiana parametrów pracy silnika, które w skrajnych przypadkach może skończyć się rozerwaniem turbosprężarki. W przypadku awarii turbosprężarki warto odwiedzić zakład, który specjalizuje się w ich naprawie. Takim z pewnością jest Diesel-Expert, który od 2009 roku serwisuje pojazdy z silnikami diesla wyposażonymi w turbosprężarkę.

Koło dwumasowe

Zadaniem dwumasowego koła zamachowego jest przeniesienie napędu z silnika na wał korbowy. Ponadto „dwumas” redukuje wibracje, generowane przez pracujący silnik, oraz przeciążenia. Długotrwała praca na niskich obrotach oraz gwałtowne ruszanie znacznie obniża żywotność koła dwumasowego. Uszkodzenie „dwumasu” objawia się nierówną pracą silnika zaraz po uruchomieniu.

Filtr DPF

Zadaniem filtra cząstek stałych (DPF) jest oczyszczanie spalin z sadzy, która następnie jest wypalana. Brak regularnego serwisowania może doprowadzić do nieprawidłowej pracy, w efekcie której może dojść do zatarcia silnika. Bardzo podobna sytuacja ma miejsce, kiedy silnik otrzymuje błędne informacje od sterownika, który wymusza na nim czyszczenie filtra DPF. Sterownik zwiększa ilość paliwa wtryskiwaną w suwie wydechu w celu jego zapłonu poza komorą spalania.

Uszczelka pod głowicą

W tym punkcie omówimy zarówno uszkodzenie samej głowicy jak i jej uszczelki. Konieczność wymiany głowicy jest najdroższą naprawą, jaka może nas spotkać. Tak na dobrą sprawę zakup nowej części przewyższa wartość zakupu całego silnika. Mniejszym kłopotem jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą. W takiej sytuacji wystarczy kupić nowy element. Konieczne też będzie tzw. planowanie głowicy.

Rozrząd

Zadaniem łańcucha rozrządu jest przeniesienie energii silnika na inne podzespoły. Jego zużycie objawia się charakterystycznym rozciąganiem. Powoduje to spadek precyzji działania łańcucha. Jeśli chodzi o pasek, to jego wymiana zalecana jest co 50000 km. Zerwanie paska może prowadzić do poważnego uszkodzenia silnika.

Naprawa samochodów z silnikiem diesla może być dla jego użytkownika bardzo kosztowna. Jeśli jednak zajdzie taka potrzeba warto zwrócić się o pomoc do warsztatu, który posiada kwalifikacje oraz odpowiednie zaplecze techniczne. Dzięki temu zyskamy pewność, że naprawa została wykonana zgodnie ze sztuką.

Opracowanie:
Posądza 113
tel. 668 495 837
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz