Materiał Partnera

Na czym polega regeneracja turbosprężarek

Na czym polega regeneracja turbosprężarek

Turbosprężarka to jeden z najbardziej obciążonych i najszybciej zużywających się elementów samochodu. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż z samej swej natury jest bardzo skomplikowanym mechanizmem, który ma przyjmować na siebie ogromne obciążenia. Dlatego ogromnie ważna jest jej prawidłowa regeneracja. Jak przebiega taki proces?

Turbosprężarka to turbo obciążenia

Turbosprężarka została wymyślona na potrzeby samochodów ciężarowych, z czasem jednak zaczęto ją stosować w samochodach sportowych, w których miała dodać silnikowi mocy przy jak najmniejszym obciążeniu. Dziś jest powszechnie stosowana w samochodach osobowych, jednak oczywiście jej rola jest tu zupełnie inna – ma obniżać zużycie paliwa i zwiększać ogólną ekonomię działania silnika. Niezależnie od zastosowania – prędkość wirnika turbiny może dochodzić nawet do 200 000 obrotów na minutę, a przepływające przez nią spaliny rozgrzewają się nawet do 900°C. Przy takich obciążeniach jej regeneracja musi być wykonana z dbałością o każdy detal, bowiem nawet mały błąd może sprawić, że bardzo szybko się zużyje lub przestanie działać. Dlatego należy tę czynność zostawiać doświadczonym firmom, jak np. firma Barpol.

Proces regeneracji turbosprężarek

Regenerację rozpoczyna się od oględzin nierozebranej sprężarki i sprawdzenia, czy nie ma jakichkolwiek uszkodzeń zewnętrznych. Jeśli jest nieuszkodzona, to przechodzi się do całkowitego rozebrania jej na części. Tu rozpoczyna się najważniejsza czynność: dokładne sprawdzenie i wykonanie pomiarów pokazujących, w jakim stanie są elementy sprężarki; jeśli są w dobrym stanie – poddaje się je odświeżeniu i montuje z powrotem. Jeśli są już jednak zbyt zużyte – następuje wymiana na nowe. Zdarza się, że sprężarka jest już w takim stanie, że wymienia się praktycznie każdy element oprócz obudowy.

Jest za to kilka elementów, które wymienia się niezależnie od ich zużycia. Są to: łożyska wirnika, wszystkie elementy uszczelniające, pierścienie oporowe i odrzutniki.

Drugą, bardzo ważną częścią regeneracji jest wyważanie dynamiczne, odbywające się już po częściowym złożeniu turbiny. Polega to na powolnym rozpędzaniu jej do prędkości osiąganych w czasie normalnej pracy, na bieżąco korygując wszelkie drgania i luzy. Wtedy też smaruje się ją świeżym olejem.

Na koniec montuje się już tylko tzw. kierownicę zmiennej geometrii i kompresor. Turbosprężarka przechodzi jeszcze ostatnie regulacje i jeśli przebiegają one sprawnie – jest ona zregenerowana.

Kilka porad dotyczących regeneracji turbosprężarek

Powyższy opis pokazuje nam, że naprawa i regeneracja turbosprężarki to długi i skomplikowany proces, który wymaga nie tylko sporej wiedzy, umiejętności i przeszkolenia, ale również odpowiedniego sprzętu. Zdecydowanie nie da się tego wykonać w przydomowym garażu albo u osiedlowego mechanika. Nie jest to też zabieg, który kosztuje tyle co zestaw opon ekonomicznych.

Pamiętajmy też o podstawowych zasadach „higieny” naszej turbosprężarki: używania olejów wysokiej jakości i częstego sprawdzania jego stanu, regularnego wymieniania filtra powietrza, kilkunastosekundowym rozgrzewaniu i wychładzaniu silnika przed i po jeździe. Trzymając się tych zasad, turbina posłuży nam przez długi czas.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz