Artykuł sponsorowany

Budowa łożysk kulkowych

Budowa łożysk kulkowych

Łożyska toczne kulkowe są najpowszechniej stosowanym rodzajem łożysk. Ich największymi zaletami są bardzo prosta konstrukcja oraz możliwość przenoszenia przez nie, i to nawet przy bardzo dużych prędkościach obrotowych, zarówno obciążeń wzdłużnych, jak i obciążeń poprzecznych. Jakie są możliwości budowy łożysk kulkowych, oraz w jakich gałęziach przemysłu znajdują one zastosowanie, dowiesz się z naszego artykułu.

Ogólna charakterystyka łożysk kulkowych

Łożyska kulkowe swoją nazwę wzięły z tego, że ich element toczny występuje w postaci kulek. Tego typu łożyska dobiera się ze względu na charakter obciążeń, jakie mają za zadanie przenosić. A możliwości jest sporo, ponieważ łożyska kulkowe mogą przenosić zarówno obciążenia promieniowe lub osiowe, jak i ich kombinacje. Poszczególne rodzaje różnią się pomiędzy sobą kształtem bieżni.

Łożyska kulkowe występują również w różnych kombinacjach, np. z luzami powiększonymi lub pomniejszonymi, z podwyższoną klasą dokładności oraz ze specjalnie wykonanymi koszykami, które umożliwią im prace przy znacznie wyższych prędkościach obrotowych. W zależności od potrzeb, łożyska kulkowe mogą posiadać także dodatkowe elementy, w postaci uszczelek gumowych, blaszek ochronnych czy z umieszczonym na pierścieniu rowkiem, który ma za zadanie ustawienie ich w kierunku wzdłużnym. Tak bogate możliwości konstrukcyjne sprawiają, że łożyska kulkowe znajdują zastosowania praktycznie we wszystkich gałęziach przemysłu.

Przygotowanie łożysk kulkowych

Jak tłumaczy nasz rozmówca, specjalista z firmy Matex, która jest autoryzowanym dystrybutorem na polskim rynku produktów niemieckiej firmy FAG: Łożyska kulkowe w standardowym wykonaniu mogą pracować w bardzo szerokim zakresie temperatur, mieszczących się w zakresie od -30 do +100oC. W zależności od sposobu zastosowania, dystrybutor może dostarczyć klientowi łożyska napełnione smarem ruchowym, który zapewni tym elementom możliwość pracy w standardowych warunkach przez cały ich okres eksploatacji. W przypadku wystąpienia konieczności pracy łożysk w trudnych warunkach, tzn. ze zwiększoną prędkością obrotową lub w innych temperaturach, istnieje także możliwość dostarczenia tych elementów, wypełnionych w odpowiednim stopniu specjalistycznym smarem.
Oceń artykuł (3)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz