Artykuł sponsorowany

Wszystko co powinieneś wiedzieć o badaniach okresowych samochodu

Wszystko co powinieneś wiedzieć o badaniach okresowych samochodu

Każdy samochód poruszający się po drogach musi przechodzić okresowy przegląd techniczny. Na czym polega to badanie i jak często należy je wykonać?

Przegląd samochodu wykonuje się przede wszystkim dla bezpieczeństwa, ponieważ w jego trakcie sprawdzane są kluczowe układy w samochodzie. Z tego właśnie względu, nikt rozsądny nie powinien go uznawać za zło konieczne. Dzięki przeglądowi nie tylko wykryjesz usterki, zanim spowodują awarię w trasie, ale także zapewnisz bezpieczeństwo sobie i wszystkim pasażerom.

Co ile wykonujemy badania okresowe?

Częstotliwość przeglądów zależy od wieku i rodzaju pojazdu. Pierwszy przegląd techniczny wymagany jest po trzech latach od pierwszej rejestracji pojazdu, następny po dwóch latach, potem wykonujemy przeglądy raz na rok. W przypadku taksówek, samochodów nauki jazdy i aut na LPG, przeglądy wykonujemy w rocznych odstępach, bez względu na wiek auta.

Co sprawdza się w trakcie przeglądu?

Pracownicy warsztatu przeprowadzającego przegląd mają za zadanie sprawdzić wszystkie układy istotne dla bezpieczeństwa pojazdu. W trakcie badania, diagnosta sprawdzi oświetlenie samochodu i w razie potrzeby wyreguluje kąt ustawienia świateł. Kolejnym etapem badania okresowego samochodu jest kontrola ogumienia. Jeżeli na oponach będą widoczne wskaźniki informujące o ich zużyciu albo głębokość bieżnika będzie mniejsza niż 1,6 mm, będziemy musieli je wymienić. Diagnosta skontroluje też stan szyb i karoserii. Jeżeli nasze auto jest mocno skorodowane, a szyba pęknięta, auto na pewno nie przejdzie przeglądu.

Ważnym elementem badania jest także kontrola hamulców. Na specjalnym stanowisku rolkowym sprawdza się stan układu hamulcowego. Żeby pojazd przeszedł ten test, wskaźnik skuteczności hamowania hamulca roboczego musi wynosić powyżej 50%, a hamulca postojowego powyżej 25%. Sprawdza się też różnice sił hamowania na kołach jednej osi, nie może ona przekroczyć 30%.

Kontrolowany jest także stan amortyzatorów. Skuteczność ich tłumienia musi być większa niż 40%, co więcej, różnice pomiędzy amortyzatorami na jednej osi nie mogą być większe niż 15%. Poza tym, diagnosta za pomocą tzw. szarpaków sprawdza luzy w elementach zawieszenia albo układu kierowniczego.

Co z autami na LPG?

- W przypadku samochodów z instalacją LPG, w trakcie przeglądu musimy dodatkowo przedstawić dokument legalizacyjny butli. Żeby auto przeszło przegląd, legalizacja musi być ważna! Oprócz standardowych testów, w trakcie badania zostanie także przeprowadzona diagnostyka szczelności instalacji LPG – wyjaśnia pracownik serwisu samochodowego SABAT.

Co się jeśli auto nie przejdzie przeglądu?

Podczas badań okresowych diagnosta dokładnie sprawdza auto, przeprowadzając oględziny układu hamulcowego i amortyzatorów. Jeśli zauważy wycieki płynu hamulcowego albo oleju z amortyzatora, auto nie przejdzie przeglądu. Kontrolowany jest także stan jednostki napędowej, za pomocą pomiaru emisji spalin. Jeśli diagnosta wykryje usterki zagrażające bezpieczeństwu jazdy, zatrzymuje dowód rejestracyjny pojazdu, który przesyła do odpowiedniego wydziału komunikacji. Takie auto nie może poruszać się po drogach. Takim samochodem nie można poruszać się po drogach. Po dokonaniu napraw, należy zgłosić się na ponowne badanie.

W przypadku, gdy usterki są mniejsze, diagnosta wystawia zaświadczenie o negatywnym wyniku badania, wypisuje na nim usterki, które należy usunąć w ciągu najbliższych 14 dni. Podczas kolejnej wizyty kierowca płaci już tylko za sprawdzenie elementów, które miały zostać naprawione lub wymienione. 

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz