Artykuł sponsorowany

Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów

Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów

Ręczne skrzynie biegów mają opinię bezawaryjnych. Jednak w ich przypadku także zdarzają się usterki, których naprawa jest dość trudna. Warto poznać jakie są najczęstsze przyczyny awarii występujących właśnie w manualnych skrzyniach.

Pozornie niezawodne

Jednym z podstawowych kryteriów, którym większość kupujących kieruje się podczas wybierania nowego samochodu jest to jaką ma on skrzynie biegów. Najczęściej wybierane w naszym kraju są wciąż pojazdy posiadające manualne, czyli ręczne skrzynie. Uchodzą one bowiem u nas za bezawaryjne. Niestety, niesłusznie.

-Coraz częściej dochodzi do usterek w ręcznych skrzyniach biegów. Jest to o tyle istotne, że tego typu awarie trudno naprawić, głównie dlatego, że producenci samochodów ograniczają dostęp do części zamiennych – tłumaczy nasz rozmówca, reprezentujący firmę PETER RENZ.

Powody usterek

W ręcznych skrzyniach biegów zepsuć może się wiele elementów, także tych z nimi współpracujących (sprzęgła, dwumasowe koło zamachowe). Przyczyny awarii bywają różne.

Do najczęstszych przyczyn usterek manualnych skrzyń biegów można bez wątpienia zaliczyć jakość wykonania mechanizmów, niewłaściwe użytkowanie i eksploatacja. Zdarza się także, że skrzynie psują się przez znacznie większą moc i moment obrotowy we współczesnych silnikach. Wszystko dlatego, że mechanizm pojazdu musi przenosić znacznie większe przeciążenia, podczas gdy producenci niechętnie podnoszą masę pojazdów, a tym samym ich spalania. Taki stan rzeczy jest niemal gwarancją wystąpienia awarii w bliższej lub dalszej przyszłości.

Kolejną przyczyną awarii w ręcznych skrzyniach, może być ich poziom ośrodka smarnego. Warto zwrócić na niego uwagę wtedy, gdy poszczególne przełożenia ciężko wchodzą. W manualnych przekładniach może zmieścić się od 1,2 do 2,5 litra oleju, jednak koniecznie trzeba wziąć pod uwagę jego lepkość. To istotne, ponieważ wyciek oleju, nawet niewielki, może spowodować nagłe pogorszenie komfortu pracy skrzyni. W przypadku awarii trzeba więc zacząć od szukania ewentualnych wycieków, pomiaru poziomu oleju lub jego wymiany.

Ostatnią usterką, o której warto wspomnieć jest zgrzytanie podczas zmiany przełożeń. Zwykle związane jest to z awarią elementów umieszczonych poza skrzynią biegów. Jej przyczyną są źle wyregulowane linki oraz wybierak. W mniej optymistycznej wersji usterka ta spowodowana może być problemami z synchronizatorami, które znajdują się wewnątrz skrzyni – naprawa ich jest zwykle dość kosztowna, a długotrwała jazda z tego rodzaju usterką prowadzi do uszkodzenia kół zębatych.

Oceń artykuł (2)
3.5
Komentarze
Dodaj komentarz