Artykuł sponsorowany

Złomowanie auta, czyli jak pozbyć się starego samochodu?

Złomowanie auta, czyli jak pozbyć się starego samochodu?

Jeśli samochód nie nadaje się już do dalszego użytkowania, to najprostszą metodą na jego wyrejestrowanie jest złomowanie auta. Nie jest to czynność zbyt skomplikowana, ale musi być przeprowadzona zgodnie z przepisami prawa. Warto więc zapoznać się z podstawowymi zasadami złomowania, aby uniknąć ewentualnych przykrych konsekwencji.

Jakie dokumenty musimy przygotować do złomowania samochodu?

Pierwszym krokiem jest znalezienie odpowiedniej stacji demontażu, która dysponuje zezwoleniem od marszałka danego województwa na prowadzenie tego typu działalności. Gdy tę czynność mamy już za sobą, trzeba przygotować następujące dokumenty:

  • dowód osobisty lub też inny dokument potwierdzający tożsamość (musi zawierać imię i nazwisko, adres zameldowania, PESEL, zdjęcie),
  • dowód rejestracyjny auta lub też inny dowód, który potwierdza własność pojazdu np. umowa kupna sprzedaży (musi być poświadczona w urzędzie skarbowym),
  • kartę pojazdu, jeśli była wydana,
  • tablicę rejestracyjną.

Jeśli to nie my jesteśmy prawowitym posiadaczem samochodu, wymagane będzie upoważnienie od jego właściciela. W przypadku zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez policję konieczne jest odpowiednie zaświadczenie z wydziału komunikacji. Pojazd podlegający kasacji musi posiadać czytelny VIN lub numer nadwozia, podwozia albo ramy.

Jakie są obowiązki punktu złomowaniem pojazdów?

Podstawowym obowiązkiem punktu złomowania pojazdów, takiego jak firma Mag-Ferum jest przyjęcie auta wyłączonego z eksploatacji. Poza tym każda stacja demontażu musi:

  • unieważnić dowód rejestracyjny oraz kartę pojazdu i tablice rejestracyjne,
  • wydać oświadczenie informujące o unieważnieniu wspomnianych wcześniej dokumentów,
  • wydać dokument potwierdzający zezłomowanie samochodu,
  • w ciągu 7 dni od daty zezłomowania wysłać zaświadczenie o demontażu pojazdu do właściwego wydziału komunikacji urzędu gminy.

Na co należy zwrócić uwagę przy złomowaniu?

Po zezłomowaniu pojazdu w ciągu 30 dni należy się udać do swojego wydziału komunikacji i złożyć wniosek o wyrejestrowanie auta. Musimy też poinformować naszego ubezpieczyciela o tym fakcie, aby nie naliczył nam składki OC za kolejny rok. Nie zapomnijmy o ubieganiu się o zwrot części składki ubezpieczeniowej za ten okres.

Właściciel otrzymuje za swój „złom za czterech kółkach” niewielką opłatę w wysokości 300-500 zł. W wariancie pesymistycznym to my możemy ponieść wydatek na rzecz firmy złomującej. Dzieje się tak, jeśli masa pojazdu jest niższa niż 90% wagi nowego auta. W tym przypadku możemy zapłacić maksymalnie 10 zł za każdy brakujący kilogram.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz