Artykuł sponsorowany

Turbosprężarka — jak działa i co może się w niej popsuć?

Turbosprężarka — jak działa i co może się w niej popsuć?

Producenci samochodów prześcigają się w różnego rodzaju nowinkach technicznych mogących zapewnić naszym pojazdom na przykład szybszą bądź bardziej komfortową jazdę. Jednym z takich elementów są turbosprężarki, które zwiększają moc silnika naszego pojazdu. Przyjrzyjmy się, jak działa turbosprężarka, z czego jest zbudowana oraz jakiego rodzaju usterki mogą nas spotkać z jej strony.

Charakterystyka turbosprężarki

Turbosprężarka w samochodach składa się z dwóch części: turbiny, przez którą przepływają gazy o wysokiej temperaturze oraz sprężarki, gdzie z kolei znajdziemy gazy o niskiej temperaturze. Oba te podzespoły połączone są ze sobą przy pomocy specjalnego wału, który umieszczony jest pomiędzy wirnikami. Oprócz tego w turbosprężarce znaleźć możemy również inne mniejsze elementy takie, jak kanały olejowe, łożyska (oporowe i ślizgowe) oraz pierścienie uszczelniające. Celem pracy tego urządzenia jest oczywiście zwiększenie mocy silnika spalinowego, a dzieje się to poprzez odpowiednie napędzenie turbosprężarki przez gazy wylotowe przepływające przez wirnik turbiny, co z kolei skutkuje sprężeniem powietrza i wtłoczeniem go do silnika, dzięki uruchomieniu przez wał wirnika turbiny.

Typowe objawy usterek turbosprężarki

Turbosprężarka jak każdy inny element samochodu może ulec awarii. Dzieje się to zarówno przez uszkodzenia, na które nie mamy wpływu jak i takie, które wynikają z powodu naszych zaniedbań. Pierwszym z objawów usterki związanej z turbosprężarką może być jej zbyt głośne działanie, którego po prostu nie da się przeoczyć. Przyczyną tego stanu rzeczy mogą okazać się na przykład ciało obce, które przedostało się do wirnika, rozszczelnienie układu ssącego lub wydechowego, awaria intercoolera, uszkodzenie układu wirującego turbosprężarki bądź też po prostu przedostawanie się spalin przez uszczelkę kolektora wydechowego.

Innym typem objawu, jaki informuje nas o uszkodzeniu turbosprężarki (możemy go w bardzo prosty sposób zauważyć) jest pojawienie się zbyt dużej ilości dymu z układu wydechowego o bardzo czarnym lub też niebieskim kolorze. Świadczyć to może przede wszystkim o tym, iż turbosprężarka nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania, przez co paliwo wolniej się wypala. Jest to usterka dotycząca dymu w kolorze czarnym, zaś w przypadku dymu o niebieskim kolorze może to być po prostu rozszczelnienie układu wirującego, co powoduje przedostawanie się oleju do komory spalania.

Pozostałe bardzo typowe usterki turbiny związane są przede wszystkim z wyciekiem dużej ilości oleju silnikowego. W każdym z wymienionych przypadków usterek turbosprężarki mamy w zasadzie dwie możliwości, czyli zakup nowej lub też jej profesjonalna regeneracja. Jeśli zdecydujemy się na tę drugą opcję, to należy bez wątpienia udać się do odpowiedniego zakładu, gdzie otrzymamy naprawdę fachową pomoc. Jedną z takich firm jest niezwykle doświadczony Zakład Naprawczo-Regeneracyjny mający swoją siedzibę w Pniewach, którego pracownicy zajmują się nie tylko regeneracją turbin samochodowych, ale także sprawami związanymi na przykład z naprawą silników, maszyn rolniczych czy dźwigów.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz