Artykuł sponsorowany

Smary – do czego służą?

Smary – do czego służą?

Przy pracy wszystkich urządzeń mechanicznych występuje tarcie. Smarów używa się wszędzie tam, gdzie konieczne jest zniwelowanie tarcia między częściami ścierającymi się. Nauka zajmująca się tarciem i procesami towarzyszącymi nazywa się tribologią. Warto poznać te ciekawe procesy fizyczne.

Tarcie, smar i smarowanie

Tarcie to powszechne zjawisko, które możemy zaobserwować w przyrodzie i technice. Aby pokonać opór tarcia, trzeba zużyć dużo energii. Tribologia rozpatruje możliwości ograniczenia skutków działania tarcia, a w związku z tym – możliwości ograniczenia zużycia energii współpracujących ze sobą modułów. W celu zniwelowania skutków tarcia stosuje się smarowanie, czyli wprowadza się pomiędzy pracujące powierzchnie środek smarny. Smar minimalizuje tarcie między elementami, które stykają się ze sobą powierzchniami i poruszają się względem siebie. Substancja wchodzi pomiędzy elementy, izoluje je od siebie i tworzy warstwę poślizgową, dzięki czemu zmniejszają się opory tarcia i procesy zużywania. 

Smar zawiera substancję nośną, która ma właściwości ślizgowe. Skład smaru wzbogaca się w substancje dodatkowe, które decydują o przeznaczeniu smaru. Do składu smaru dodaje się np. PTFE (Teflon, Tarflen), miedź, grafit i dwusiarczek molibdenu. Substancje te gwarantują wytworzenie prawidłowej warstwy poślizgowej. Smary pełnią także inne funkcje: stanowią ochronę antykorozyjną, usprawniają odprowadzanie ciepła, niektóre z nich mogą być używane w urządzeniach stykających się z żywnością (PTFE, silikon).

Obecnie w przemyśle najczęściej używa się smarów litowych. Znajdują zastosowanie w takich elementach jak łożyska ślizgowe, łożyska toczne, różnorodne przekładnie i przeguby, prowadnice ślizgowe i zębate. Smary litowe są stosunkowo stabilne i łatwo pompowane, powszechnie się je stosuje w smarownicach pneumatycznych i ręcznych. Wykazują dobrą odporność na wodę i wysokie temperatury, nawet do 125 stopni C.

Technika się rozwija

Obecnie wymaga się, by maszyny znosiły coraz większe obciążenie i osiągały ogromną prędkość obrotową. Zgłębianie nauki i praw, jakie funkcjonują w procesie smarowania, przekłada się na konstruowanie maszyn zużywających minimalną ilość energii podczas pracy. Urządzenia te cechują się także wielką niezawodnością i trwałością. Rozkwit w przemyśle przyniósł ze sobą także rozwój technik smarowniczych. Powstają zatem coraz doskonalsze środki smarne i układy smarowania. Dzięki temu wszystkiemu przedsiębiorstwa obniżają koszty, usprawnia się obsługa maszyn i zmniejsza ich zużycie, więc rzadko występują awarie.

Gacol. Centralne smarowanie wychodzi naprzeciw potrzebom różnorodnych zakładów produkcyjnych i dostarcza doskonałe systemy przeznaczone do smarowania podzespołów. Firma zaprojektuje dla Ciebie znakomity układ smarowania, zajmie się także montażem i serwisem. Nie czekaj i dołącz do grona zadowolonych Klientów!

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz