Artykuł sponsorowany

Regeneracja głowic samochodów podstawowe zagadnienia.

Regeneracja głowic samochodów podstawowe zagadnienia.

Każdy samochód klasyczny wyposażony jest w silnik spalinowy. Choć zapowiadane są pojazdy elektryczne, ich pojawianie się następuje bardzo powoli. Zanim silniki spalinowe zejdą ze sceny motoryzacji, miną długie lata. Niezbyt częstą, ale kłopotliwą usterką silnika jest awaria jego głowicy. Przyjrzyjmy się zatem, co powinien zrobić warsztat, któremu zlecimy naprawę.

Proces naprawy silnika z uszkodzoną głowicą jest zadaniem czasochłonnym, składającym się z czterech głównych faz:

  • Identyfikacji problemu z głowicą
  • Demontażu głowicy
  • Regeneracji głowicy
  • Montażu końcowym.

Identyfikacja problemu z głowicą i jej uszczelką nie jest zadaniem łatwym. Oczywiście najprostszy jest przypadek, kiedy usterka nieszczelności połączenia głowica – blok silnika jest duża i ewidentna. Jednak często problem jest niewielki i narasta stopniowo, może być mylony z innymi usterkami. Dlatego też ważna jest wprawa mechanika oraz wykonanie testu na obecność CO2 w układzie chłodzenia celem identyfikacji miejsca usterki.

Demontaż głowicy z należytą starannością

Demontaż głowicy wymaga rozkręcenia wielu powiązanych elementów. Należą do nich kolektory, układ wtryskowy, czujniki, pokrywy, układ rozrządu i napędu osprzętu. Jak podkreśla Paweł Antoszewski z firmy Warsztat Jacka, czynności te należy wykonać starannie i zapamiętać ich sposób montażu. Samą głowicę należy zdjąć delikatnie mimo jej przywierania, aby jej nie zdeformować.

Usługa regeneracji głowicy wymaga specjalistycznych urządzeń naprawczych. Przede wszystkim wymaga kompletnego zidentyfikowania zaistniałych problemów. Podstawową czynnością jest szlif płaszczyzny głowicy przylegający do bloku silnika. Weryfikacji podlegają gniazda zaworowe i same zawory. Jeżeli są uszkodzone, wymienia się je z użyciem specjalnych narzędzi. Szczelność regeneruje się poprzez frezowanie i szlifowanie gniazd zaworowych. Inne elementy, takie jak popychacze, trzonki i ich uszczelnienia po ocenie stanu faktycznego poddaje się wymianie na nowe

Montaż końcowy sprawnie, ale bez pośpiechu

Montaż końcowy wymaga wiedzy, doświadczenia oraz staranności. Powierzchnie bloku silnika oraz głowicy, muszą być nieskazitelnie czyste. Uszczelka musi być nowa, podobnie jak szpilki mocujące. Ważna jest kolejność prac i siły dokręcania śrub, o których informacje, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, należy czerpać z danych katalogowych książki napraw.

Ze względu na szeroki zakres wykonywanych prac przy awariach głowic oraz konieczności stosowania profesjonalnej regeneracji samej głowicy, nie można sobie pozwolić na błędy naprawcze i ponowną rozbiórkę. Koszty takiej operacji są zbyt wysokie. W powodzeniu całej operacji najistotniejsze są tutaj dwa ostatnie etapy, tj. profesjonalna regeneracja maszynowa oraz poprawny montaż głowicy. O tym, że powinna być przeprowadzona w profesjonalnym doświadczonym warsztacie samochodowym, mówić nie trzeba, prawda?

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz