Artykuł sponsorowany

Pierwsze kroki do działalności handlowej w internecie

Pierwsze kroki do działalności handlowej w internecie

Handel w internecie rozwija się bardzo dynamicznie. Dla klientów jest to wielka wygoda – można we własnym domu odpalić przeglądarkę internetową i nabyć interesujący nas towar lub usługę. Odpowiedzią na to są powstające jak grzyby po deszczu witryny oferujące sprzedaż wysyłkową wszelkiego asortymentu towarów. Wiele z nich to sklepy stacjonarne, dla których internet jest inną możliwością dotarcia do klienta. Są jednak i takie, które nastawiają się wyłącznie na sprzedaż przez sieć.

Na początku jest pomysł

Wydawać by się mogło, że handel w internecie to przysłowiowa kura znosząca złote jaja. Nic jednak nie jest aż takie łatwe, jak nam się wydaje, zanim spróbujemy. Podobnie jak z handlem każdego innego rodzaju, tak i tutaj należy przede wszystkim mieć pomysł na biznes, wejść z odpowiednim asortymentem, a całość poprzedzić badaniami rynku. Sama znajomość internetu to jeszcze nie wszystko – ale bez pełnej swobody poruszania się w sieci nie ma nawet co myśleć o handlu internetowym. Trzeba też podjąć decyzję, w jaką grupę będziemy celować – czy będą to ludzie młodzi, nieco starsi, wyłącznie Polacy, czy chcemy też pozyskać klientów z zagranicy. A może interesuje nas wąska grupa odbiorców, bo nastawiamy się na przykład na sprzedaż asortymentu wykorzystywanego wyłącznie przez pewną grupę zawodową.

Tym ostatnim torem poszła firma AGRO SPJ, która w sieci sprzedaje części do maszyn rolniczych. Są też firmy, które specjalizują się w sprzedaży mebli, ogrodzeń prefabrykowanych, czy specjalistycznych narzędzi. Ale z drugiej strony wielu sprzedawców w internecie woli mieć w swoim asortymencie ubrania, sprzęt RTV czy kosmetyki, które są o wiele chętniej kupowane, co generuje większy obrót. Jak wszystko tak jedno, jak i drugie podejście ma swoje wady i zalety. Łatwość sprzedaży towaru pociąga za sobą także dużą konkurencję, a ta wymaga nieustannej czujności. Tak więc żadne wyjście nie jest łatwiejsze od drugiego.

Przed startem trzeba się dobrze przygotować

Oprócz decyzji o asortymencie i grupie docelowej, aby móc zająć się sprzedażą przez internet, trzeba jeszcze dopełnić niezbędnej formalności, dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, tj.:

  • rejestracja działalności gospodarczej,
  • wystąpienie o nadanie numeru REGON,
  • zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
  • założenie rachunku bankowego dla firmy,
  • jeśli decydujemy się na sprzedaż zagraniczną, można również założyć konto PayPal,
  • złożenie w urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej podatkowi VAT oraz wybór rodzaju opodatkowania,
  • wystąpienie o koncesję, jeśli jest taka potrzeba,

Przed rozpoczęciem handlu w internecie trzeba też odpowiednio przygotować witrynę, w tym rzetelne opisy towaru lub usługi. Od tego zależy zaufanie klientów, a bez niego nie będziemy w stanie prowadzić naszego sklepu. Taka ciekawostka – zakupy on-line połączone ze sprzedażą wysyłkową wymyślone zostały w 1979 r. w Wielkiej Brytanii przez Michaela Aldricha. Słowo e-commerce, oznaczające handel internetowy, weszło do powszechnego użytku za pośrednictwem firmy IBM, w 1997 roku. Wtedy też powstał pierwszy w Polsce sklep internetowy.

Handel za pośrednictwem internetu to przyszłość

Warto jeszcze znać terminologię dotyczącą handlu internetowego. Dla przykładu, wyróżniamy następujące rodzaje handlu internetowego:

  • Bezpośredni – kiedy cała transakcja, od złożenia zamówienia do realizacji płatności i dostawy towaru odbywa się wyłącznie przez sieć – ma to miejsce na przykład w przypadku e-booków, plików multimedialnych, czy nawet biletów na komunikację publiczną.
  • Pośredni – poszukiwanie towarów i usług, a także kontrahentów, przesyłanie dokumentów oraz płatności odbywają się przez internet, ale dostawa zamówionego towaru lub usługi odbywa się w tradycyjny sposób – na przykład dostawa mebli, sprzętu AGD, ubrań czy kosmetyków.
  • Hybrydowy – jest to forma pośrednia pomiędzy wyżej wymienionymi, kiedy wszystkie czynności za wyjątkiem np. płatności odbywają się przez Internet.

Handel internetowy to możliwość realizacji transakcji kupna i sprzedaży online pomiędzy podmiotami znajdującymi się na terenie tego samego kraju, lub pomiędzy podmiotami z dwóch lub więcej krajów. Ta gałąź gospodarki wciąż bardzo intensywnie się rozwija, wciąż powstają nowe, udoskonalone aplikacje, służące ułatwianiu działania firm, a także korzystania z ich ofert konsumentom. Na pewno warto, jeśli nie od razu inwestować w działalność internetową, to przynajmniej trzymać rękę na pulsie, by nie zostać wyprzedzonym przez konkurencję.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz