Artykuł sponsorowany

Oleje silnikowe idealne do motocykli

Oleje silnikowe idealne do motocykli

Sezon letni to najbardziej wyczekiwany okres roku dla wielu osób. Do tej grupy zaliczają się między innymi fani dwóch kółek, czyli wszelkiego rodzaju motocykli. Zanim jednak założymy kask i ruszymy w emocjonującą trasę, koniecznie powinniśmy zadbać o odpowiednie przygotowanie naszej maszyny. Przede wszystkim pamiętajmy o oleju, który w dużym stopniu odpowiada sprawność silnika. Na co zwrócić uwagę przy wyborze płynu?

Czy olej samochodowy się nada?

Odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: nie, olej samochodowy nie powinien być stosowany w motocyklach. Dlaczego?

- Przede wszystkim spowodowane jest to tym, że silnikowy olej samochodowy przeznaczony jest wyłącznie do smarowania silnika – mówi przedstawiciel hurtowni MataTymczasem oleje motocyklowe wykorzystywane są do smarowanie nie tylko silnika, ale również skrzyni biegów i sprzęgła. Należy zwrócić uwagę, że wszystkie te elementy wymagają innych warunków pracy. W silniku olej musi łagodzić tarcie powstające przy wysokich obrotach, podczas gdy w sprzęgle musi zapobiegać poślizgom. Krótko mówiąc: pełni on dwie, zasadniczo sprzeczne ze sobą funkcje. Jest to możliwe tylko pod warunkiem, że posiada odpowiedni skład. Dodatkowo olej motocyklowy jest narażony na wyższe temperatury, dlatego musi być na niej bardziej odporny. Olej samochodowy takich warunków nie spełnia, dlatego nie powinien być używany w motocyklach.

Jaki olej wybrać?

Istnieje jedna złota zasada doboru oleju silnikowego – należy stosować się do zaleceń producenta. Dlaczego? Ponieważ to w toku produkcji motocykla przechodzi on liczne testy w celu określenia, jakie parametry powinien mieć optymalny dla niego olej. Stosując się do instrukcji producenta nie tylko oszczędzamy czas potrzebny na wybranie najlepszego produktu, ale również minimalizujemy ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej i innych układów pojazdu.

Co brać pod uwagę przy wyborze

Zdarza się jednak, że nie jesteśmy w stanie sprawdzić zaleceń producenta. Powinniśmy wtedy poszukać oleju na własną rękę. Przy wyborze koniecznie zwróćmy uwagę na takie parametry jak:

  • Modyfikatory tarcia – wpływają na pracę sprzęgła. O ilości modyfikatorów mówią nam symbole MB (mało modyfikatorów, uślizgi sprzęgła, duże zużycie) MA-1 (średnia ilość modyfikatorów, dobra praca sprzęgła, niskie zużycie), MA-2 (duża ilość modyfikatorów, b. dobra praca sprzęgła, b. niskie zużycie)
  • Klasa lepkości – oznaczana symbole SAE. Parametr ten mówi nam o tym, w jakich temperaturach olej zachowuje swoje właściwości smarne. Obecnie najpopularniejsze są oleje wielosezonowe, utrzymujące swoje właściwości zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach, np. SAE 10W-40.
  • Rodzaj silnika – do silników dwusuwowych należy stosować wyłącznie dedykowane nim oleje, ta sama zasada obowiązuje w przypadku silników czterosuwowych.
Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz