Artykuł sponsorowany

Na czym polega regeneracja turbosprężarki?

Na czym polega regeneracja turbosprężarki?

Turbo w samochodzie to układ doładowania, którego działanie polega na zwiększaniu przepływu powietrza w silniku w celu podniesienia jego osiągnięć. Jest to rozwiązanie, które nie wymaga zmian konstrukcyjnych w budowie silnika, w związku z czym jest chętnie stosowane przez producentów samochodów. Jak zbudowana jest turbosprężarka i na czym polega jej regeneracja? Zobacz.

Jak zbudowane jest turbo?

Turbo to układ, który składa się z:

  • turbosprężarki,
  • intercoolera (chłodnicy powietrza),
  • filtrów oczyszczających tłoczone do turbosprężarki powietrze.

Dodatkowym wyposażeniem takiej konstrukcji są często zawory EGR, których zadaniem jest ograniczanie emisji spalin. Układy turbo montowane są na bloku komory silnika, aby jak najbardziej usprawnić i skrócić proces tłoczenia dodatkowego powietrza.

Działanie turbosprężarki jest proste. Układ turbo pozwala sprężać powietrze tłoczone do cylindrów silnika. Jeśli powietrze jest odpowiednio sprężone, dużo więcej paliwa może ulec spaleniu, co zwiększa moc silnika – wyjaśnia ekspert z firmy Inter-Turbo.

Żywotność turbosprężarki jest zależna głównie od sposobu jej użytkowania. Teoria zakłada, że powinny działać tak długo, jak chodzi silnik. Z tym jednak bywa różnie.  

Regeneracja turbosprężarki – na czym polega?

Układy turbodoładowania mogą zostać uszkodzone przez:

  • dostanie się do wnętrza drobin materiałów i zanieczyszczeń,
  • złą konserwacją urządzenia (nieprawidłowy sposób olejowania),

Na szczęście w przypadku uszkodzenia turbo, wcale nie musisz kupować nowego układu. Większość turbosprężarek można poddać procesowi regeneracji. Polega on na naprawie urządzenia z wykorzystaniem fabrycznie nowych elementów.

Turbosprężarka zostaje rozmontowana na drobne części, które są potem bardzo dokładnie oczyszczane w procesie piaskowania. Kolejnym krokiem w regeneracji jest sprawdzenie stanu i funkcjonalności każdego elementu. Uszkodzone części zostają następnie zastąpione nowymi o identycznych parametrach. Ostatnim krokiem w regeneracji jest ponowne zmontowanie układu i wykonanie sporej liczby testów, które zweryfikują pomyślność całego procesu. Podzespoły układu turbo zostają w trakcie regeneracji dokładnie wyważone i wyregulowane. Tak przygotowana, odnowiona turbosprężarka może dopiero trafić do właściciela.

Koszt procesu regeneracji układu turbo zależy głównie od ilości uszkodzonych elementów, które zostaną wymienione na nowe. W porównaniu z zakupem nowej turbosprężarki – której ceny zaczynają się od kilku tysięcy w górę – jest to zdecydowanie bardziej ekonomiczna operacja.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz