Kiedy przysługuje rekompensata za opóźniony lub odwołany lot?
Samoloty powszechnie uważane są za najbezpieczniejszy i najszybszy środek transportu na dalekich dystansach. Z drugiej strony bardzo często pasażerowie linii lotniczych muszą cały czas liczyć się z możliwością, że podróż nie będzie przebiegać zgodnie z planem. Prawo europejskie ściśle reguluje komu i w jakich sytuacjach należy się odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot.
Overbooking
Ten pochodzący z języka angielskiego termin dosłownie można przetłumaczyć jako nadrezerwację. Oznacza on, że przewoźnik wystawia na sprzedaż więcej biletów niż wynosi liczba miejsc w samolocie danej linii. Na pierwszy rzut oka wydaje się to nieracjonalne i przede wszystkim nieuczciwe, jednak posiada istotne uzasadnienie – stosując ten zabieg przewoźnik zabezpiecza się przed stratami finansowymi wynikającymi z tego, że część pasażerów przebukuje swój lot na inny termin i pozostawi swoje miejsce puste. W takiej sytuacji na zwolnione miejsce wchodzą pasażerowie z nadprogramowej puli. Stosunkowo rzadko zdarza się, żeby wszyscy, którzy kupili bilet na dany lot, stawili się do odprawy. Jeśli jednak przytrafi się nam, że nie zostaniemy wpuszczeni na pokład z powodu braku miejsc, przewoźnik zobowiązany jest pokryć koszty rezerwacji biletu na najbliższy lot w to samo miejsce, wypłacenia odszkodowania pieniężnego i – jeśli następny lot może odbyć się dopiero następnego dnia – pokrycia kosztów noclegu oraz wyżywienia.
Opóźnienie lotu
Zgodnie z prawem europejskim pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za lot opóźniony o co najmniej 3 godziny, jeśli był to lot:
- realizowany w obrębie UE przez linie lotnicze z UE bądź z krajów spoza UE,
- realizowany między krajem spoza UE do kraju w obrębie UE przez linie lotnicze z UE,
- realizowany między krajem w obrębie UE do kraju spoza UE przez linie lotnicze z UE lub z kraju spoza UE.
Ile wynosi stawka odszkodowania?
Wysokość odszkodowania jest uzależniona od długości przelotu oraz czasu opóźnienia lotu i – zgodnie z przepisami obowiązującymi wewnątrz Unii Europejskiej – maksymalnie może wynosić 600 euro. Żeby uzyskać odszkodowanie konieczne jest przedstawienie przewoźnikowi reklamacji na piśmie z żądaniem odszkodowania – wiele linii lotniczych posiada gotowe formularze, które wystarczy wypełnić. W razie problemów z uzyskaniem rekompensaty (np. odmowy przewoźnika lub nieudzielenia przez niego odpowiedzi w ustawowym terminie 30 dni) warto skorzystać z usług firm takich jak AirCashBack, specjalizujących się w pomocy w takich sytuacjach.
Kiedy nie przysługuje nam prawo do odszkodowania?
Nie każdy wniosek o odszkodowanie może zostać rozpatrzony na naszą korzyść. Dzieje się tak między innymi wtedy, gdy na opóźnienie lotu wpływ miały czynniki zewnętrzne, np. złe warunki pogodowe lub niebezpieczna sytuacja polityczna w kraju docelowym. Nie otrzymamy odszkodowania również w sytuacji, gdy przewoźnik sam zaproponuje nam pomoc, np. pod postacią przebukowania lotu.