Artykuł sponsorowany

Jak zbudować zespół pracowniczy?

Jak zbudować zespół pracowniczy?

Pracownicy i ich wiedza to największy kapitał każdego przedsiębiorstwa. Chociaż w polskiej rzeczywistości gospodarczej wciąż są często niedoceniani, to liderzy i menedżerowie zaczynają stopniowo zauważać, jak istotnym aktywem dla finalnego sukcesu firmy są lojalni i solidni pracownicy. Sukces polega jednak nie tylko na pozyskaniu najlepszych, ale przede wszystkim na zatrzymaniu oraz wydobyciu z nich całego możliwego potencjału.

Budowanie zespołu

W większych przedsiębiorstwach, podstawową formą funkcjonowania są jednostki pracownicze zwane działami lub zespoły robocze delegowane do realizacji konkretnego projektu. Mają one swoich własnych liderów, którzy koordynują działania oraz stanowią podstawowy łącznik pomiędzy wyższymi i niższymi szczeblami przedsiębiorstwa. Zasadniczym zadaniem w przypadku lidera konkretnego zespołu, będzie takie zarządzanie czynnościami, aby w sposób efektywny zrealizować konkretny projekt. To właśnie dobra współpraca w tego typu dywizjach sprawia, że jesteśmy w stanie wydobyć umiejętności konkretnych osób
i zaskarbić sobie ich lojalność względem naszej firmy.

Poznaj cel i dobierz członków

Zarządzanie kapitałem ludzkim to dopiero kolejny krok z jakim będziemy musieli się zmierzyć. Pierwszym etapem jest bowiem samo dobranie członków, których umiejętności powinny być dopasowywane do konkretnego, dobrze i jasno określonego celu. W tym przypadku nie możemy uciekać od różnorodności: pomimo tego, że trudniej jest kierować zespołem osób o odmiennych osobowościach i umiejętnościach, to pomoże to zapewnić zdecydowanie lepsze efekty. Teoretycy i praktycy zarządzania zalecają również, żeby teamy były nieduże, po to, aby zagwarantować sobie odpowiedni stopień komunikacji, a także nie dopuścić do marnowania zasobów, co zdecydowanie bardziej widoczne jest w większych grupach.

Zadbaj o spójność

Choć oczywiście członkowie zespołu nie muszą się przyjaźnić, to zdecydowanie powinni darzyć się szacunkiem, a także mocno identyfikować z konkretnym projektem. Właśnie tutaj swoje unikalne zadanie ma lider, który w dużej mierze odpowiada za atmosferę w zespole i jest w stanie rozładowywać ewentualne napięcia oraz rozwiązywać konflikty. Eksperci do spraw doradztwa gospodarczego z przedsiębiorstwa Lukas Investment Group zachęcają także, aby menedżer podkreślał wspólne cechy członków oraz nieustannie zaznaczał, że sukces jednostki oznaczać będzie sukces całej grupy.

Przedstaw jasne zasady i wyznacz zadania

Jeszcze na etapie początkowym formowania się zespołu, niezwykle ważnym zadaniem jest określenie jasnego kodeksu, mówiącego w jaki sposób team ma działać, jak będzie podejmował decyzje i jak będzie wyglądało rozwiązywanie konfliktów. Ważne, by nie popadać w tym przypadku w nadmierną biurokratyzację i zadbać o „ludzki” język tego typu zasad. Kolejnym etapem jest także samo wyznaczanie zadań, które mają być adekwatne do umiejętności konkretnych osób, a także optymalne i równomierne względem pozostałych członków. To niezwykle trudne zadanie dla lidera, który musi dokładnie znać swoich pracowników, a także znać ich talenty. Rola ta wymaga szeroko zakrojonych umiejętności obserwacyjnych już na wcześniejszych etapach funkcjonowania przedsiębiorstwa, a także ogromnego wyczucia i empatii.

Nie bój się konfliktów

Konflikty są zupełnie normalnymi zjawiskami wszędzie, gdzie dochodzi do współpracy ludzkiej. Nie należy jednak się ich obawiać, a widzieć w nich szansę na dotarcie się zespołu, a także na wypłynięcie nowych idei. Najważniejsze w tym przypadku jest to, żeby zaistniały problem został jak najszybciej rozwiązany, aby nie doprowadzać do jego eskalacji. Najefektywniejszym sposobem jest zastosowanie następujących etapów: 

  • zdefiniowanie problemu,
  • przeanalizowanie problemu,
  • burza mózgów (wskazywanie potencjalnych rozwiązań),
  • ocena rozwiązań,
  • wdrożenie metody,
  • sprawdzenie jej skutków.

Zestandaryzowany w ten sposób proces pomoże nam podejść do kłopotu analitycznie, a nie emocjonalnie, co ułatwi nam zarządzanie konfliktem.

Rozwiazywanie zespołu pracowniczego

Jeśli konkretny projekt dobiegł końca, a zespół zakończył swoje zadanie, powinnością lidera jest podziękowanie członkom temu za realizację i zaangażowanie. Pomocne może być także indywidualne ocenienie wkładu konkretnych osób, mogące pomóc w bezpośrednim rozwoju pracowników. Istotnym elementem jest także to, aby współpraca została zakończona w sposób pozytywny i przyjazny.

Budowanie zespołu pracowniczego to jedna z trudniejszych umiejętności przed jaką stoją współcześni liderzy zespołów. Wymaga ogromnej znajomości nie tylko specyfiki swojej pracy, ale przede wszystkim ludzi, którzy mają wejść w skład konkretnego teamu. Jeśli nie wiemy, jak podejść do tego problemu, skorzystajmy ze wsparcia firm konsultingowych, które dzięki doświadczeniu mogą nam doradzić, jak w poprawny sposób zbudować efektywny zespół pracowniczy.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz