Artykuł sponsorowany

Jak powinna przebiegać właściwa usługa lakierowania auta?

Jak powinna przebiegać właściwa usługa lakierowania auta?

Lakiernictwo samochodowe jest sztuką, którą nie każdy potrafi wykonać właściwie. Większość z nas potrafi ocenić profesjonalizm wykonanej usługi renowacji lakieru po efekcie wizualnym. Właściwie położony lakier samochodowy będzie równy na całej powierzchni auta, bez smug, w przypadku lakierowania wybranych elementów karoserii, będzie idealnie współgrał z resztą auta. Jak powinna przebiegać usługa lakierowania aby cieszyć się trwałym lakierem, jak salonu?

Producenci samochodów bez względu na ich markę gwarantują obecnie trwałość lakieru w trakcie całego użytkowania auta. Dlatego nie zaleca się całościowej wymiany lakieru a jedynie prace korekcyjne, likwidowanie uszkodzeń wywołanych zarysowaniami, obtarciami, czy wgnieceniami w wyniku kolizji drogowych i zdarzeń losowych.

Powłoka lakiernicza składa się ze współzależnych od siebie warstw

Właściwie przeprowadzona usługa renowacji lakieru, powinna być przeprowadzona w profesjonalnej lakierni samochodowej, takiej, jak chociażby Titanium Systemy Lakiernicze Damian Wach. Powierzenie auta specjalistom z branży gwarantuje przeprowadzenie usługi lakierowania zgodnie ze sztuką lakierniczą.

Proces lakierowania auta składa się z kilku etapów, wymagających nałożenia:

  • podkładu
  • lakieru bazowego
  • lakieru bezbarwnego (ochronnego).

Dobór ilości zastosowanych warstw do rodzaju uszkodzeń

Ważne jest, aby nim rozpoczęte zostaną wszelkie prace lakiernicze w aucie, ocenić stan lakieru, głębokość uszkodzeń. Nie zawsze bowiem jest potrzeba przeprowadzenia nakładania podkładu. Jeśli nie jest on uszkodzony, wystarczy pokryć mankamenty karoserii lakierem bazowym i bezbarwnym.

Jednak jeśli uszkodzenia są głębokie, należy nałożyć podkład. To on odpowiada za trwałość nałożonego w następnym etapie koloru, wpływa na przyczepność lakieru do podłoża oraz odporność na zmienne warunki atmosferyczne.

W zależności od materiału podlegającego lakierowaniu zostaną użyte jako podkład materiały reagujące (aktywne) lub przyczepne, zależne od miejsca zastosowania, materiału wyjściowego i konieczności dokonania dodatkowych prac np. ozdobnych elementów graficznych, wyrównania drobnych nierówności podłoża.

Na położony podkład nanosi się barwny lakier nawierzchniowy, który może przyjąć dwie formy:

  • Malowania standardowego – z użyciem jedynie koloru bez efektów specjalnych
  • Malowania rozszerzonego, gdzie kolor jest tłem do warstwy wizualnej, nadającej dany efekt dekoracyjny (metalic, perła).

Ostatnią warstwą zabezpieczającą kolor, nadającą odporność lakieru na oddziaływania czynników zewnętrznych i drobne uszkodzenia mechaniczne, jest twardy bezbarwny lakier zabezpieczający.

W każdej z tych grup w roli substancji wiążącej mogą występować tworzywa poliuretanowe, akrylowe, epoksydowe, celulozowe itp.

Kolejną warstwę tworzy, zwany też bazowym. Może on być jedynym elementem decydującym o walorach estetycznych powłoki (tzw. malowanie standardowe) bądź tworzyć tło dla następnej półprzezroczystej warstwy dekoracyjnej, wprowadzającej specjalne efekty wizualne (metalizujący, perłowy itp.).

Renowacja lakieru nie jest prostą sprawą samodzielne próby z wykorzystaniem amatorskich przyrządów mogą wiązać się z rozczarowaniem. Aby móc w pełni cieszyć się odnowioną karoserią należy skorzystać z usług doświadczonej lakierni samochodowej.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz