Artykuł sponsorowany

Jak działają systemy automatyki do bram?

Jak działają systemy automatyki do bram?

Korzystanie z automatyki sterującej otwieraniem i zamykaniem bramy jest rozwiązaniem, które zapewnia bardzo dużą wygodę. Chcąc wyjechać autem na zewnątrz, wystarczy skorzystać z odpowiedniego pilota, a brama garażowa lub ogrodzeniowa natychmiast otwiera się, a po wyjechaniu auta zamyka. Na rynku można znaleźć wiele rozwiązań przystosowanych do rozmaitych rodzajów bram.

Automatyczne napędy bram ogrodzeniowych

Chęć zapewnienia sobie maksymalnego komfortu korzystania z różnych elementów wyposażenia domu sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na montaż systemów automatycznych. Wśród instalacji domowych poza urządzeniami zarządzającymi ogrzewaniem i oświetleniem do najpopularniejszych rozwiązań ułatwiających obsługę rozmaitych domowych systemów należy automatyka bram wjazdowych i garażowych. Sprzęt pozwalający na wjechanie na posesję oraz zaparkowanie auta w garażu bez konieczności wysiadania to duża wygoda i znaczna oszczędność czasu. Nowoczesne automaty otwierające bramy są niezawodne, a obsługa przez naciśnięcie przycisku pilota lub nawet samoczynnie, przy zbliżaniu się auta do ogrodzenia lub budynku spełni oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników. Coraz popularniejsza jest także możliwość sterowania bramą za pomocą aplikacji w telefonie – wyjaśnia przedstawiciel firmy Migas-Door, specjalizującej się w produkcji i montażu bram ogrodzeniowych, garażowych i przemysłowych.


Otwieranie i zamykanie bramy może być uciążliwe, zwłaszcza gdy auto jest garażowane. W takim przypadku kierowca musi otworzyć ręcznie bramę garażu, wyprowadzić auto i zamknąć ją, a następnie otworzyć bramę ogrodzeniową, wyjechać na zewnątrz, po czym ponownie wysiąść i zamknąć bramę. Jednoczesne otwarcie obu bram może skutkować tym, że na zewnątrz wydostaną się zwierzęta domowe lub dzieci wybiegną na ulicę. Rozwiązaniem tego problemu jest zamontowanie odpowiedniego mechanizmu automatycznego.

Rodzaj napędu, jaki można zastosować, jest ściśle uzależniony od rodzaju bramy, z jaką będzie współpracował. W przypadku bram ogrodzeniowych oferowane są dwa rozwiązania. Jedno jest dedykowane do bram przesuwanych, w tym teleskopowych, drugie – rozwieranych, a także harmonijkowych. W pierwszym przypadku skrzydło bramy porusza się po specjalnych prowadnicach, po których przemieszcza się za sprawą odpowiednich kółek. Automat otwierający i zamykający bramę to w tej sytuacji zamknięty w szczelnej obudowie silnik, napędzający obracające się koło zębate. Współpracuje ono ze specjalną listwą wyposażoną w odpowiednie uzębienie. Obroty koła zębatego sprawiają, że przytwierdzona do skrzydła listwa przesuwa się, wywołując ruch całego skrzydła.

Plusem korzystania z bram przesuwnych jest to, że nie wymagają one wolnej przestrzeni ani wewnątrz, ani na zewnątrz bramy, sprawdzają się więc znakomicie w przypadku posesji, gdzie odległość między parkanem a domem czy garażem jest niewielka.

Tego rodzaju napędy mogą być dostosowane również do bram teleskopowych, w których przęsło jest podzielone na kilka segmentów, przemieszczających się po szybach mocowanych na sąsiednim skrzydle. Zaletą takiego rozwiązania jest znaczna oszczędność miejsca wzdłuż wewnętrznej części ogrodzenia, potrzebnego do otwarcia bramy.

W przypadku bram rozwieranych lub harmonijkowych napęd służący do ich otwierania i zamykania wykorzystuje siłowniki elektryczno-mechaniczne lub w razie, gdy brama jest szczególnie duża i ciężka, siłowniki hydrauliczne. Są one mocowane z jednej strony do słupków, na których zawieszona jest brama, a z drugiej do skrzydła. Za sprawą ruchu ramienia siłownika skrzydło jest popychane lub pociągane w taki sposób, że całość zamyka się lub otwiera.

Zaletą bramy rozwieranej jest to, że konstrukcja nie potrzebuje miejsca wzdłuż płotu. Konieczna jest jednak wolna przestrzeń przed bramą, na podjeździe lub za nią, wewnątrz podwórka. Można ją nieco zredukować, korzystając z bramy harmonijkowej. Przy takim rozwiązaniu skrzydło składa się z dwóch lub więcej segmentów, jego długość po złożeniu jest więc znacznie mniejsza.

Jak działają automatyczne napędy bram garażowych?

Urządzenia ułatwiające wjazd do garażu i automatyczne otwieranie bramy można zamontować w przypadku niemal wszystkich dostępnych konstrukcji. Oferowane są odpowiednie systemy do tradycyjnych bram dwuskrzydłowych czy segmentowych.

W przypadku bram dwuskrzydłowych dostępne są zwykle urządzenia wykorzystujące siłowniki elektromechaniczne, gdzie za ruch siłownika odpowiada przesuwanie się elementu mocowanego do skrzydła bramy, za sprawą obrotów podłączonej do silnika elektrycznego śruby. Stosowane są również konstrukcje napędów do bram skrzydłowych ze specjalnymi łamanymi ramionami, gdzie otwarcie skrzydeł następuje wskutek obrotu trzpienia, na jakim zamocowane jest ramię. Jego obrót pociąga odpowiednio wyprofilowany element połączony ze skrzydłem.

Do bram garażowych dwuskrzydłowych możliwe jest także podłączenie siłowników hydraulicznych, jednak takie rozwiązanie jest wybierane jedynie przy dużych i ciężkich bramach, np. w garażach dwustanowiskowych.

W bramach segmentowych mechanizm otwierający jest montowany na konstrukcji, umożliwiającej podciągniecie bramy do góry. Sam napęd to silnik elektryczny, który albo przesuwa się wraz z wózkiem, w którym jest umieszczony po specjalnej szynie, będącej jednocześnie prowadnicą, albo jest nieruchomy i wprawia w ruch wózek z przymocowanym ramieniem przemieszczającym bramę.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest albo napędzanie łańcucha, na którym jest umocowany wózek z ramieniem, który przemieszcza się po prowadnicy, albo ruch modułu silnika przesuwanego za pomocą zębatek po zamocowanym na sztywno łańcuchu. To drugie rozwiązanie jest znacznie cichsze i mniej narażone na awarie. W niektórych napędach zamiast łańcucha jest używany pasek zębaty.

W przypadku bramy segmentowej przesuwające się ramię podciąga kolejne moduły do góry, sprawiając, że przemieszczają się one po zamontowanych po bokach prowadnicach. 

Za odpowiednią pracę bram ogrodzeniowych i garażowych odpowiadają nie tylko same napędy i prowadnice, ale także używane piloty oraz rozmaite zabezpieczenia. Dbają one np. o to, by brama nie zaczęła się zamykać, dopóki auto nie znajdzie się poza strefą ruchu mechanizmu. Montowane się również blokady mechaniczne zabezpieczające bramę przed opadnięciem albo przypadkowym zamknięciem. Instaluje się także czujniki, które w razie wyczucia oporu wyhamowują mechanizm i sprawiają, że cofa się on nieco, co chroni przed silnym uderzeniem osoby lub zwierzęta, które przypadkowo znajda się na trajektorii, po której porusza się skrzydło bramy. Każdy mechanizm automatyczny jest również wyposażony w awaryjny system otwierania ręcznego, na wypadek usterki lub braku prądu.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz