Czym jest i gdzie jest wykorzystywana usługa poligraficzna hot-stamping?
Marketing wizerunkowy obecnie wymusza na firmach stosowanie coraz to nowszych, ciekawszych form zdobienia materiałów reklamowych. Dotyczy to zarówno powszechnie stosowanych wizytówek czy ulotek, jak i znakowania znakiem firmowym firmy (najczęściej logotypem) różnego rodzaju zaproszeń, czy podziękowań. Jednym ze sposobów uszlachetniania druku, jest usługa hot-stampingu. Na czym polega? Gdzie jest wykorzystywana? Od czego zależy jakość druku?
Hot-stamping zwany inaczej termodrukiem bądź hot-printem, jest niczym innym jak nanoszeniem znaczeń srebrem i złotem przy zastosowaniu ciepła. Do poprawnie wykonanej usługi termodruku potrzeba jest użycia specjalnej foli termicznej do tłoczenia w wysokiej temperaturze zwanej folią hot-stmpingową oraz wzorca druku, czyli matrycy (zwykle matrycy wypukłej).
Charakterystyka matryc do hot-stampingu
Wzorzec druku (matryca) odciskany na wspomnianej folii hot-stampingowej musi być wykonany z materiałów przewodzących ciepło, takich jak:
- gumy silikonowej,
- metalu:
- mosiądzu,
- miedzi,
- stali hartowanej.
Dzięki stosowaniu odpowiednich rodzajów materiałów do produkcji matryc można dokonać zdobień również na materiałach celulozowych, żelaznych, nieżelaznych i termoplastach i stopach metali. Sam proces tłoczenia jest praktycznie bezobsługowy i dość prosty w przeprowadzeniu, pod warunkiem użycia odpowiedniej, wysokiej jakości matryc, folii oraz zgrzewarki – maszyny do termodruku (stempli matrycowych). Najlepiej decydując się na złocenie i srebrzenie materiałów reklamowych przy użyciu hot-printu zwrócić się do firmy, która zarówno wykonuje usługi termodruku, jak i produkuje matryce hot-stampingowe. Przykładem takiej firmy jest firma KiMM Maciej Mazek. Dzięki wysokim umiejętnościom personalnym oraz wiedzy merytorycznej pracownicy firmy poligraficznej sfokusowanej na produkcję matryc, zadbają o najmniejsze detale tłoczonego obrazu na każdej drukowanej nawierzchni.
Zastosowanie technik hot-printu na co dzień
W praktyce z elementami wykonanymi techniką termodruku mamy do czynienia:
- na rynku opakowań (opakowania leków),
- na rynku dziełowym (okładki książek, elementy holograficzne, zdobienia przedmiotów),
- w przypadku akcydensu - druku o charakterze użytkowym lub okolicznościowym (ulotki, wizytówki, zaproszenia).