Czym charakteryzuje się tuning silnika i jakie są jego rodzaje?

Chcesz poprawić osiągi i zwiększyć moc silnika? Jeśli nie planujesz kupować nowego samochodu, zastanów się nad tuningiem. Ten sposób modyfikacji auta może mieć formę zmian mechanicznych lub elektronicznych silnika. Przeczytaj, czym różni się chiptuning od tuningu mechanicznego i dowiedz się, który będzie najlepszy dla twojego samochodu.


Co to jest tuning samochodu?
Tuning są to wszystkie modyfikacje, które mają na celu poprawę parametrów trakcyjnych samochodu. Potocznie można powiedzieć, że jest to po prostu przerabianie i rasowanie aut. Ta dziedzina w ostatnich latach rozwinęła się tak dynamicznie, że obecnie nie jest to tylko przerabianie samochodów. Tuning to również moda, styl życia i pokazywanie swojej indywidualności. Dzisiaj każdy może kupić samochód i wyróżnić się spośród tysięcy produkowanych seryjnie aut.
Tuning mechaniczny
Tuning mechaniczny jest to wymiana lub modyfikacja elementów silnika. Najprostsze zmiany to między innymi wymiana filtra powietrza i świec. Jednak aby modyfikacja była naprawdę skuteczna, trzeba zmienić także inne części. A co można wymienić?
Wałek rozrządu
Jest to jedna z najczęstszych modyfikacji, za którą zapłacisz od 1000 do 4000 złotych. Przy okazji wymiany rozrządu konieczna jest również zmiana sprężyn i misek zaworowych. Wymiana wałków zwiększa obroty mocy maksymalnej, dlatego konieczne mogą być również zmiany przełożeń skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego.
Układ wydechowy
Układ wydechowy jest jednym z najtrudniej modyfikowanych, dlatego najlepiej zlecić to profesjonalnemu warsztatowi. Zmiany najlepiej zacząć od wymiany kolektora na stalowy. Pewne zmiany może dać również wymiana rur na grubsze. Ciekawy efekt da także zmiana tłumika na sportowy, który da ładne, głębokie brzmienie silnika.
Układ dolotowy
Wymiana elementów układu dolotowego poprawi wykorzystanie pulsacji ciśnienia i usprawni dostarczanie świeżego powietrza do cylindrów. W tym miejscu warto zmienić plastikowe rury na te wykonane z metalu i o większej średnicy. Tak przerobione przede wszystkim dobrze wyglądają.
Głowica
Jest to jeden z najtrudniejszych do przerobienia elementów. Porting głowicy, czyli jej obróbka materiałowa, zdecyduje o dużym przyroście mocy i momentu obrotowego silnika. W tym procesie dopasowuje się kanały ssące i wydechowe do kolektorów. Poprawia się także gniazda zaworowe i powierzchnię komory spalania. Porting głowicy powinien wykonywać mechanik z dużym doświadczeniem.
Tuning elektroniczny
Na tuning elektroniczny najbardziej podatne są samochody z silnikiem Diesla. Dzięki takiej modyfikacji wzrasta moc i moment obrotowy silnika – dla zespołów z turbosprężarką jest to nawet 20-25%. W przeciwieństwie do zmian mechanicznych tutaj ingeruje się w komputer pojazdu.
Chiptuning
Jest to najbardziej popularna modyfikacja silnika. Polega ona na zwiększeniu mocy i momentu obrotowego silnika za pomocą wszczepienia specjalnego chipa sterującego. Profesjonalnie wykonany chiptuning poprawia parametry silnika i nie powoduje jego uszkodzeń. Zalecany jest dla samochodów po gwarancji, ponieważ może zostać wykryty podczas przeglądu kontrolnego.
Power box
Power box to specjalny moduł, który wpina się w przewody sterujące pracą silnika. Modyfikuje on sygnały wysyłane przez komputer. Power box stosuje się przeważnie w silnikach wysokoprężnych. Dzięki niemu można zmienić np. dawkę paliwa, kąt wtrysku czy też ciśnienie turbodoładowania.
Ile kosztuje tuning samochodu?
Mechaniczny tuning samochodów ma różną cenę w zależności od stopnia zmian, jakie chcesz wprowadzić. Za montaż sportowych filtrów powietrza zapłacisz od 150 zł. Z kolei wymiana turbosprężarki może kosztować nawet 10 tys. zł.
Elektroniczny tuning silnika jest droższą modyfikacją. W zależności od popularności silnika i warsztatu jego koszt może wynieść od 1000 do 2500 zł. Cena obejmuje między innymi pomiar na hamowni, diagnostykę silnika i stworzenie programu dopasowanego do naszej jednostki napędowej.