Artykuł sponsorowany

Co najczęściej psuje się w zawieszeniu samochodowym?

Co najczęściej psuje się w zawieszeniu samochodowym?

Liczne w naszym kraju nierówności nawierzchni, wśród których najczęściej spotykane są zwyczajne dziury i koleiny, wybitnie szkodzą zawieszeniu w naszym samochodzie. Awarie mogą powodować także zwyczajne – i pozornie nieszkodliwe – elementy drogi jak wysokie krawężniki czy garby zwalniające. Najdelikatniejsze części układu zawieszenia mogą się zatem zepsuć już po przejechaniu czterdziestu tysięcy kilometrów. Z którymi usterkami najczęściej odwiedzamy warsztaty?

Ze sworzniami w warsztacie

Do wspomnianych najdelikatniejszych części układu zawieszenia należą sworznie. Stanowią kulowo‐łożyskowe połączenie, które spotykamy najczęściej w zawieszeniu przednim auta. Obecność sworzni umożliwia pojazdowi skręcanie kół. Łączą one piastę koła z wahaczem i mogą występować w liczbie od jednego (w zawieszeniu na kolumnach MacPhersona) do dwóch (w zawieszeniu wielowahaczowym) na koło. W pierwszym przypadku sworzeń utrzymuje kolumnę resorującą w niemal pionowej pozycji właściwej dla typu zawieszenia, w którym został zastosowany. Niestety, te pojedyncze sworznie potrafią zużyć się już po przejechaniu czterdziestu tysięcy kilometrów. Jeśli sworznie są dwa, utrzymują piastę tak od góry, jak i od dołu, co zapewnia nieco lepsze rozłożenie sił.

Dlaczego sworznie tak często się psują?

Aby zrozumieć istotę problemu, należy przede wszystkim uświadomić sobie ogromne siły przenoszone przez sworznie. Działają one dodatkowo z wielu kierunków naraz. Należą do nich na przykład siły podłużne i poprzeczne wytwarzające się zawsze na skutek przejazdu przez krawężnik, garb zwalniający czy dziurę. Do nich dochodzą naprężenia skrętne, których najwięcej wytwarzamy manewrując kierownicą na postoju samochodu. W przypadku szybkiego przejazdu przez nierówność, do wspomnianych dwóch sił dołącza także duże narażenie sworzni na uszkodzenia udarowe. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do rozerwania sworznia, dlatego na diagnostykę i ewentualną wymianę sworzni warto wybierać się regularnie, najlepiej do warsztatu z ogromnym doświadczeniem w regenerowaniu elementów zawieszenia, takiego jak Mechanika Pojazdowa Henryk Błoński z Zielonki.

Jak dbać o zawieszenie samochodu?

Aby jak najdłużej cieszyć się brakiem awarii zawieszenia w aucie, musimy przede wszystkim przynajmniej raz w roku odwiedzić mechanika samochodowego, który skontroluje jego stan. Zalecana jest natychmiastowa wymiana uszkodzonych elementów. Tylko w ten sposób unikniemy eskalacji problemu czy awarii innych części zawieszenia.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz