Balet dla najmłodszych jako element zajęć sensoryczno-motorycznych dostępnych w Studiu Baletowym Motyl

Taniec to jeden z najstarszych i najbardziej nacechowanych emocjonalnie sposobów doskonalenia każdego człowieka oraz dążenia do perfekcji w zakresie koordynacji ruchowej. Zwłaszcza balet to doskonała metoda wspierania rozwoju sensoryczno-motorycznego dzieci, czego najlepszym przykładem są zajęcia baletowe dla najmłodszych organizowane przez Studio Baletowe Motyl.
Zajęcia sensoryczno-motoryczne dla dzieci w Studio Baletowym Motyl?
O tym jak ważne jest, aby mózg dziecka właściwie odbierał, przetwarzał i wykorzystywał sygnały otrzymywane od wszystkich zmysłów (wzrok, węch, dotyk, słuch, zapach) nie trzeba nikogo przekonywać. Żeby mózg mógł prawidłowo klasyfikować tego typu bodźce i na nie reagować, niezbędna jest odpowiednia komunikacja między trzema układami – dotykowym (rozpoznawanie bodźców płynących z zetknięcia skóry z daną powierzchnią), proprioceptywnym (interpretowanie i przekazywanie do mózgu informacji z mięśni oraz stawów, związanych z położeniem ciała) i przedsionkowym (odpowiadającym za koordynację ruchów ciała, czyli np. za utrzymywanie równowagi). Stąd też zdolność układu nerwowego do organizacji i interpretacji informacji dostarczanych przez zmysły oraz adekwatna reakcja organizmu na bodźce płynące z otoczenia, określana jest mianem integracji sensoryczno-motorycznej.
Okresem, w którym najlepiej jest stymulować i wspomagać rozwój sensoryczno-motoryczny dziecka jest czas do siódmego roku życia. Wspieranie integracji sensorycznej dziecka można realizować na różne sposoby, przy czym na szczególną uwagę zasługują zajęcia sensoryczno-motoryczne w formie lekcji baletu dla najmłodszych. Jak mówi ekspert ze Studia Baletowego Motyl:
Balet to zajęcia, które mają wyjątkowo pozytywny wpływ nie tylko na postawę i koordynację ruchową, ale również na psychikę dziecka. Wynika to z faktu, że w czasie zajęć baletowych, przy muzyce klasycznej, dzieci rozwijają zdolności motoryczne i intelektualne, wzmacniając jednocześnie wzajemne relacje. Dodatkowo zajęcia baletowe uczą zapamiętywania ruchów i ich kolejności przy tworzeniu choreografii, co pozwala na udoskonalenie koncentracji i samodyscypliny dziecka.
Zajęcia sensoryczno-motoryczne prowadzone w Studio Baletowym Motyl organizowane są już dla dzieci w wieku od 1,5 (ważne, aby dziecko już się samodzielnie poruszało) do 3 lat, w towarzystwie rodziców lub opiekunów.
Zajęcia sensoryczno-motoryczne – szczególne wskazania
Terapia poprzez baletowe zajęcia sensoryczno-motoryczne realizowane przez Studio Baletowe Motyl, to przede wszystkim doskonałe rozwiązanie dla dzieci, które mają obniżoną koordynację ruchową, doświadczają trudności z utrzymywaniem równowagi, a także dla dzieci z opóźnieniem w zakresie rozwoju ruchowego. Warto jednak pamiętać, że rodzica zaniepokoić powinny także:
trudności z koncentracją,
nadpobudliwość emocjonalna lub trudności w kontaktach społecznych,
brak samodzielności i trudności w wykonywaniu czynności samoobsługowych,
zaburzenia w rozwoju mowy lub nadwrażliwość słuchowa, a także trudności z pisaniem, czytaniem,
zaburzenia orientacji kierunkowej (np. wpadanie na różne przedmioty),
niechęć do przytulania i kontaktu fizycznego,
trudności z nauką jazdy na hulajnodze czy rowerze.
Zajęcia sensoryczno-motoryczne w formie lekcji baletu dla najmłodszych, organizowane przez Studio Baletowe Motyl, to doskonały sposób, aby wspomóc rozwój dziecka w wielu aspektach jego życia. Dotyczy to nie tylko kwestii psychoruchowych, ale także integracji z rówieśnikami oraz szeroko pojętych kontaktów międzyludzkich.