Znaczenie muzyki w rozwoju dzieci
Badania dowodzą, że muzyka ma pozytywny wpływ na nasze emocje, ale nie tylko. Uspokaja i odpręża, kształtuje wrażliwość, wzmacnia wyobraźnię twórczą i zaspokaja potrzebę ekspresji, stymuluje zdolności matematyczne. W przypadku małych i większych dzieci okazuje się, że te, w których życiu jest ona obecna mają lepiej rozwinięty mózg, niż ich rówieśnicy. Warto oswajać dzieci z muzyką od najmłodszych lat, zarówno z jej słuchaniem, jak i tworzeniem.
Słuchanie muzyki od najwcześniejszych lat
Dzieci słyszą w łonie matki już od szóstego miesiąca rozwoju płodowego. Pierwszym dźwiękiem jest rytm bicia serca matki, dlatego taki właśnie rytm jest dla nas najprzyjemniejszy także w dorosłym życiu. Muzyka o wyraźnym rytmie pobudza nas do działania, wzmacnia kondycję i poprawia przemianę materii. Zaś muzyka wolniejsza redukuje poziom stresu i odpręża, jest więc także korzystna dla zdrowia. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do dzieci, bowiem nawyki, jakich nabiorą w młodych latach, przeniosą się na ich interakcje ze światem zewnętrznym w dorosłości. Ale chodzi nie tylko o słuchanie muzyki, choć to oczywiście jest istotne. Nie mniej jednak tworzenie muzyki, nauka gry na instrumencie, czytania nut, czy nawet śpiew ze słuchu, pozwala umysłowi młodego człowieka osiągnąć jeszcze większy arsenał możliwości poznawczych i rozwojowych. Muzyka wpływa na zmiany w funkcjonowaniu i strukturze mózgu, między innymi poprzez stymulację kory mózgowej. Przygotowuje ją do bardziej świadomego przyjmowania bodźców z otoczenia. Pobudza także te regiony mózgu, które są odpowiedzialne za funkcje neuronów lustrzanych, co znacznie zwiększa kompetencje komunikacyjne dziecka.
Nauka gry na instrumentach
Warto uczyć dzieci nie tylko odbierania muzyki, ale także jej tworzenia. Począwszy od zabawek takich jak bębenki, grzechotki, cymbałki, oswajamy je z rytmem i z różnorodnością, ale zarazem z konsekwentną przewidywalnością następujących po sobie dźwięków. Taka wczesna, nieskoordynowana jeszcze zabawa z muzyką poprawia pamięć i podzielność uwagi, rozwija kompetencje poznawcze i spostrzeganie, a także umiejętność samodzielnego myślenia, klasyfikowania oraz oceniania estetycznego. Gdy dziecko jest starsze, w wieku od ok. 4 do 8 lat, a nawet później w przypadku wielu instrumentów, doskonałym pomysłem jest zapisanie go do ogniska muzycznego do Krotoszyńskiego Towarzystwa Muzycznego, lub w pobliżu państwa miejsca zamieszkania. Wcześniejszego podjęcia nauki wymagają niektóre instrumenty smyczkowe takie jak skrzypce, wiola czy altówka. Około 8 lat dobrze rozpocząć grę na fortepianie lub keyboardzie, a na gitarze czy akordeonie można nawet poczekać do 12-14 lat. Naukę śpiewu zaś można rozpocząć nawet po 16tym roku życia, bo wtedy wykształcają się dorosłe struny głosowe.