Artykuł sponsorowany

Znaczenie bieżnika w oponach wielkogabarytowych

Znaczenie bieżnika w oponach wielkogabarytowych

Maszyny budowlane oraz rolnicze to specyficzna grupa pojazdów, która wymaga specjalistycznych rozwiązań, także w zakresie doboru opon. W tych z kolei bardzo istotną rolę odgrywa ich rowkowanie, czyli rzeźba bieżnika. To właśnie od niej będzie zależeć niw tylko komfort prowadzenia ale przede wszystkim zdolność maszyny do poruszania się w zróżnicowanym terenie. Doświadczeni producenci i dystrybutorzy zapewniają pod tym względem szeroką gamę produktów.

Czym jest bieżnik opony?

To jeden z jej elementów konstrukcyjnych, który znajduje się na zewnątrz i ma bezpośrednią styczność z podłożem. Wykonuje się go grubej warstwy kauczuku z dodatkiem sadzy, krzemionki bądź elastomerów. Podczas procesu produkcji zostaje zwulkanizowany z karkasem opony. Sam bieżnik w oponach do maszyn, również wielkogabarytowych charakteryzuje się przede wszystkim znacznie większą głębokością i wzmocnioną konstrukcją w stosunku do standardowych opon wykorzystywanych w pojazdach przeznaczonych do ruchu drogowego. Zarówno elementy bezpośrednio odpowiadające za kontakt z podłożem, a więc przyczepność czyli klocki bieżnika jak przestrzenie między nimi nazywane w cywilnych oponach rowkami muszą współpracując zapewnić oponie z jednej strony odporność na uszkodzenia, a z drugiej trakcję na mało zwięzłych podłożach. Właśnie to odpowiednie ułożenie klocków i rowków zapewnia oponie pracującej najczęściej w trudnych warunkach zdolność do samooczyszczenia się bieżnika z materiału po którym porusza się maszyna. W bardzo ograniczonym zakresie stosuje się również drobne nacięcia zwane lamelami, które dodatkowo poprawiają przyczepność ale dotyczy to w zasadzie tylko mniejszych maszyn poruszających się w warunkach zimowych, służących głównie do zimowego utrzymania dróg.

Jakie są rodzaje rzeźby bieżnika opon OTR?

W oponach wielkogabarytowych, które znajdują swoje zastosowanie w maszynach budowlanych i przemysłowych, można wyróżnić kilka rodzajów bieżników. Wszystko ze względu na wspomniane już wcześniej rowkowanie, pod którego kątem między innymi dobiera się opony do poszczególnych pojazdów wymienionych powyżej. Szeroki wybór produktów w tym zakresie oferuje między innymi dystrybutor opon wielkogabarytowych, firma Magna Tyres Poland, mająca swoją siedzibę w miejscowości Rudawa koło Krakowa.

I tak można wyróżnić na przykład wzór skalny, który cechuje się dość mocnym zabudowaniem, co zapewnia podwyższoną ochronę, gdy chodzi o pracę na najtrudniejszych terenach. W takich oponach cały nacisk położony jest na zapewnienie maksymalnej ochrony przed uszkodzeniami, łącznie z rozwiązaniami typu L5S gdzie czoło opony jest całkowicie gładkie co utrudnia penetrację gumy przez agresywne elementy podłoża. Innym, również przeznaczonym do ciężkich zadań bieżnikiem jest tzw. wzór blokowy. Podobnie ważnym kryterium doboru jest odporność na uszkodzenia, jednak bardziej agresywny krój bieżnika przekonuje klientów poszukujących również lepszej przyczepności opony. Kolejnym rozwinięciem parametrów jezdnych bieżnika opony jest wzór, który możemy określić jako trakcyjny. Zazwyczaj charakteryzuje się on masywnymi klockami o agresywnych kształtach i dużymi przerwami gwarantującymi przyczepność do podłoża i zdolność do samooczyszczenia się bieżnika. Inny z kolei bieżnik spotkać można w mniejszych maszynach typu koparko-ładowarki czy ładowarki kompaktowe gdzie ze względu na charter pracy największy nacisk kładzie się przyczepność opony w warunkach śliskiego, błotnistego podłoża. Takie opony najczęściej spotyka się z bieżnikiem w tzw. jodełkę. Jeszcze inną grupę bieżników stanowią te, które znajdują się w oponach do pojazdów przemieszczających się po drogach np. dźwigów samobieżnych. W tym przypadku mamy do czynienia ze wzorem podobnym do tych w oponach ciężarowych. Jest on jedynie głębszy i masywniejszy ze względu na masę pojazdu.

Jakie zadania ma bieżnik?

Przede wszystkim omawiany element opony ma za zadanie chronić jej czoło przed uszkodzeniami i rozerwaniem i przede wszystkim zapewnić bezpośredni kontakt pojazdu z podłożem. Jak łatwo zrozumieć w przypadku opon wielkogabarytowych znaczna cześć wysiłku konstruktorów opon przenosi się na zapewnienie maksymalnej ochrony przed uszkodzeniami i wydłużonej eksploatacji. Na drugi plan schodzą te parametry jakie istotne są w oponach np. osobowych. Warto również wspomnieć, że wzajemne rozmieszczenie bloków bieżnika i rowków, wraz z odpowiednią mieszanką gumową użytą do jego produkcji mają zasadnicze znaczenie w ograniczeniu przegrzewania się opon, co często zdarza się przy tego typu produktach i może prowadzić do separacji pomiędzy warstwami konstrukcyjnymi opony.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz