Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, że jego obowiązkiem jest prowadzenie ksiąg rachunkowych. Ich otwarcie musi nastąpić w dniu, w którym rozpoczyna się dana działalność oraz na początku każdego następnego roku rozliczeniowego. Niezwykle istotne jest, aby wiedzieć, w jaki sposób prowadzić księgi rachunkowe, aby uniknąć wszelkich błędów, mogących nieść za sobą poważne konsekwencje finansowe.

Co mówią przepisy?

Najważniejsze w prowadzeniu ksiąg rachunkowych jest to, aby było to robione rzetelnie, bezbłędnie i w sposób bieżący. Warto zaznaczyć, że według przepisów prawnych, nierzetelność oznacza prowadzenie ksiąg w sposób niezgodny z rzeczywistością. Specjaliści z zakresu księgowości z firmy Ed– pro przypominają, że zapisy w księgach muszą być sprawdzalne. Oznacza to, że da się zweryfikować, czy wszelkie informacje w nich zawarte są uporządkowane chronologicznie, czy zbiory danych są kompletne, a także, jakie były sposoby zapisywania wiadomości w księgach. Księgi rachunkowe są zbiorem informacji, które tworzą:

  • dziennik, zawierający chronologiczne dane o zdarzeniach, które nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym,
  • księgę główną, zawierającą zapisy o zdarzeniach w ujęciu systematycznym,
  • księgi pomocnicze, czyli dopełnienie księgi głównej,
  • zestawienia obrotów i sald, zarówno księgi głównej, jak i ksiąg pomocniczych,
  • wykaz składników aktywów i pasywów, potwierdzony inwentaryzacją.

Jakie są inne zasady dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych?

Podstawowym aspektem, który zawarty jest w księdze, jest dokonanie pewnej operacji gospodarczej. W prowadzeniu ksiąg rachunkowych można wyróżnić 3 typy takich operacji:

  1. obce zewnętrzne, czyli otrzymane od kontrahentów firmy,
  2. zewnętrzne własne– przekazywane kontrahentom w oryginale,
  3. wewnętrzne, które dotyczą operacji wewnątrz danej jednostki rozliczeniowej.

Aby zapis w księdze rachunkowej był wiarygodny i rzetelny, powinien zawierać:

  • datę dokonania określonej operacji gospodarczej,
  • rodzaj i numer identyfikacyjny dowodu księgowego, który stanowi podstawę zapisu,
  • tekst i opis, który jest w pełni zrozumiały i czytelny dla osoby sprawdzającej,
  • kwotę operacji i datę zapisu,
  • oznaczenie kont bankowych, których dotyczy opisywana operacja.

Jakie są konsekwencje błędów w księgach rachunkowych?

Jednostce, na której ciąży obowiązek prowadzenia ksiąg, a która nie zastosowała się do wytycznych, grożą dotkliwe sankcje finansowe. Może to być równowartość nawet 720 stawek dziennych. Rozmiar kary zależy od dochodów sprawcy, warunków osobistych, czy stosunków majątkowych.

 

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz