Artykuł sponsorowany

Zakres serwisu klimatyzacji w samochodzie

Zakres serwisu klimatyzacji w samochodzie

Serwis klimatyzacji jest bardzo ważnym elementem dbałości o stan naszego pojazdu. Szczególnie w okresie letnim podróżowanie bez w pełni sprawnej klimatyzacji byłoby niezwykle uciążliwe. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że profesjonalny serwis klimatyzacji to badanie składające się z wielu elementów. W dzisiejszym artykule podpowiemy co powinien sprawdzić mechanik podczas takiego badania.

Elektroniczna diagnostyka

Ważnym elementem serwisu klimatyzacji jest jej elektroniczna diagnostyka. Pracą całego układu steruje zaawansowana jednostka. Odpowiada ona za odczyt bieżących parametrów, do których zaliczamy ciśnienie w obwodach oraz temperatura. Wszelkie odchylenia od normy są zapisywane w pamięci sterownika. Mechanik powinien zatem w pierwszej kolejności odczytać listę stwierdzonych nieprawidłowości za pomocą specjalnego testera.

Temperatura i odprowadzanie wody

Istotnym elementem diagnozy jest również pomiar temperatury. Dokonuje się go przykładając specjalny czujnik do kratek nawiewu. Mechanik powinien sprawdzić skrajne temperatury, jakie może osiągnąć klimatyzacja. Dosyć ważny jest również czas potrzebny do osiągnięcia przeciwległych wartości. Wyniki odczytu należy porównać z danymi serwisowymi producenta.

Podczas serwisu klimatyzacji specjalista musi także zweryfikować drożność układu odpowiedzialnego za odprowadzanie wody z parownika. Na parowniku skrapla się woda, która ścieka na tzw. podstawkę i przez odpływ wylewa się pod auto. Zatkany odpływ utrudnia lub uniemożliwia odprowadzenie wody. Zbiera się ona wtedy na podłodze auta. Może to doprowadzić do powstania pleśni.

Uzupełnienie czynnika

Bardzo ważnym punktem serwisu klimatyzacji jest uzupełnienie czynnika. Jego ubytek w sprawnym układzie wynosi ok. 10% w ciągu roku. Ponadto ubywa także środka smarującego, który krąży razem z czynnikiem. Przynajmniej raz w roku należy podłączyć specjalną maszynę, która sprawdzi szczelność układu. Następnie opróżni go i napełni nowym czynnikiem ze środkiem smarującym.

Odgrzybianie

Obowiązkowym punktem przeglądu klimatyzacji musi być jej odgrzybianie. Na parowniku oraz w układzie nawiewu gromadzą się bakterie i grzyby. Dlatego do kratki wentylacyjnej oraz w miejsce filtru kabinowego wstrzykuje się specjalny preparat grzybobójczy. Po kilkunastu minutach działania nawiewu preparat dociera do parownika usuwając bakterie.

Wymiana filtrów

„Serwisując klimatyzację warto również wymienić filtr kabinowy oraz osuszacz.” – radzi specjalista z firmy Łapa – Car Service, która zajmuje się również profesjonalnym serwisem klimatyzacji. Filtr kabinowy jest czuły na zabrudzenia i bardzo szybko traci swoją przepuszczalność. To wpływa na skuteczność wentylacji. Wymieniając go warto kupić filtr węglowy, który lepiej wyłapuje nieprzyjemne zapachy. Co 2 lata należy także wymienić filtr osuszacz, który odpowiada za pochłanianie wilgoci. To zapewni ochronę układu przed korozją.

Profesjonalny serwis klimatyzacji to wieloetapowe zadanie. Dlatego zawsze warto skorzystać z usług profesjonalnej firmy, która posiada wiedzę, doświadczenie oraz odpowiednie narzędzia do jego przeprowadzenia.
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz