Artykuł sponsorowany

Wyważanie kół – komfort i bezpieczeństwo jazdy

Wyważanie kół – komfort i bezpieczeństwo jazdy

Koła samochodu muszą być wyważone tak, aby obracając się, nie powodowały one nadmiernych wibracji elementów zawieszenia. Masa opony, obręczy oraz innych elementów kół powinny być idealnie rozłożone, co wpływa na bezpieczeństwo, komfort a nawet ergonomię jazdy. Dowiedz się, na czym polega wyważanie kół i kiedy je przeprowadzić.

Niewyważenie statyczne i boczne

Niewyważenie kół występuje w dwóch postaciach. Pierwsze z nich dotyczy niedoważenia statycznego, gdzie wirowanie koła następuje pionowo i równolegle, ale w nieprawidłowym miejscu względem pozostałych kół lub wyjściowego położenia. W przypadku niewyważenia bocznego zauważyć można odchylenie koła, które wiruje nierównolegle zbaczając w prawą lub lewą stronę swoją przednią częścią.

W obu przypadku proces wyważania polega na zamontowaniu specjalnych ciężarków. Niektóre warsztaty dokonują tego ręcznie i przy pomocy specjalnych narzędzi mierniczych. Inne zaś wykorzystują do wyważania tzw. wyważarki stacjonarne, które służą do zredukowania niewyważenia do niezbędnego minimum. Do tego stosowane są zaledwie dwa ciężarki. Maszyna automatycznie nastawia koła w pozycji wskazanej do naklejenia lub nabicia ciężarka, dokonując również pomiaru płaszczyzn korekcyjnych.

Najlepsze zakłady oponiarskie i wulkanizacyjne przy procesie wyważania kół zaproponują również prostowanie felg. Na to można liczyć w SERWISIE OPON U TOMKA, który działa w miejscowości Polanica-Zdrój.

Skutki jazdy z niedoważonymi kołami

Skutki jazdy z niedoważonymi kołami mogą być dla kierowców bardzo przykre. W najmniej czarnych scenariuszach auto narażane jest na uszkodzenie. Przede wszystkim szybciej wyeksploatują się łożyska, przeguby oraz bieżniki opon. Nieprawidłowe wyważenie ma również wpływ na klocki i tarcze hamulcowe oraz na cały układ zawieszenia. Koszty napraw mogą zatem kilkadziesiąt razy przekroczyć cenę, jaką warsztaty wyznaczają dla usługi wyważania kół.

Nie tylko uszkodzenia są poważnym skutkiem niedoważenia kół. Znacznie obniżony jest komfort jazdy oraz jej bezpieczeństwo. Przyczepność auta do podłoża jest bardzo niska i maleje wraz ze wzrostem prędkości. Pokonywanie ostrych zakrętów może być utrudnione, a podobnie jak przy nieodpowiedniej geometrii kół może dojść do samoistnego zarzucania pojazdu na jedną ze stron. Przy prędkości 130 km/h niewyważone koło o 21 g może spowodować siłę odśrodkową bezwładności w granicach 6 kilogramów. Panowanie nad samochodem jest utrudnione i nie ciężko o niebezpieczne zdarzenia drogowe.

Kiedy należy zgłosić się na wyważenie kół?

Wyważenie kół to usługa, z której kierowcy powinni korzystać częściej niż z wymiany opon. Najlepiej sprawdzać prawidłowość wyważenia i geometrii kół raz na kilka miesięcy, nawet trzy razy w roku. Istotne jest to również przy każdej interwencji mechanika związanej ze zdjęciem koła lub ogumienia. W innym wypadku samochód może wyjechać z warsztatu ze znacznym niedoważeniem.

Oprócz tego szczególnie należy doważać koła przed wyjazdem w dłuższą trasę, po stłuczkach oraz po częstej jeździe po dużych dziurach i po krawężnikach. Problem z niedoważonymi kołami samemu można zaś rozpoznać poprzez odczuwanie wibracji na kierownicy. Wtedy również należy od razu stawić się u wulkanizatora. 

Opracowanie:
Polanica-Zdrój, al. Wojska Polskiego 41
tel. 500 537 584
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz