Wysprzęglik - nie bagatelizuj roli tego elementu i jego wpływu na prawidłowe działanie sprzęgła

O tym jak ważnym elementem jest sprzęgło i jak dla użytkowania pojazdu istotny jest jego stan, nie trzeba nikogo przekonywać. Jest to także część, której naprawa lub wymiana niesie ze sobą spore koszty. Wynika to z faktu, że sprzęgła pojazdów są złożonymi systemami, składającymi się z wielu skomplikowanych komponentów, z których jednym z najważniejszych jest wysprzęglik.
Kilka słów o wysprzęgliku
Wysprzęglik to element występujący w zdecydowanej większości współczesnych pojazdów z manualną skrzynią biegów, wyposażonych w hydrauliczny system sterowania sprzęgłem, który zastąpił stosowaną tradycyjnie przez wiele lat metodę sterowania tego typu mechanizmami przy użyciu linki, na wzór tej wykorzystywanej w konstrukcjach rowerowych. Zastąpienie mechanicznego sprzęgła przez układ sterowany hydraulicznie pomogło wyeliminować problemy z prowadzeniem oraz zrywaniem linek, zaś w miarę rozwoju technologii rolę linek przejęły wysprzęglik centralny i pompka sprzęgła. W przypadku wysprzęglika nazywany jest on inaczej siłownikiem hydraulicznym sprzęgła, a jego rola podobna jest do pompki, przy czym jednak zasada jego funkcjonowania jest nieco inna, gdyż element ten naciska na sprężynę talerzową koła dociskowego sprzęgła w taki sposób, aby rozłączyć napęd. Warto przy tym pamiętać, że w układach półhydraulicznych to płyn hydrauliczny naciska na wysprzęglik dzięki czemu napiera on na dźwignię, a ta z kolei na łożysko dociskowe (wysprzęglik znajduje się tu w pobliżu pedału sprzęgła), zaś w przypadku układów w pełni hydraulicznych (nowszych, zwanych inaczej CSC), wysprzęglik napiera bezpośrednio na łożysko (wysprzęglik centralny umieszczony jest w obudowie skrzyni biegów).
Wysprzęglik to element eksploatacyjny, który podobnie jak pozostałe części składowe sprzęgła, narażony jest na różnego rodzaju usterki, których usunięcie wymaga wizyty w wyspecjalizowanym warsztacie samochodowym, takim jak firma Auto-Geo-Test s.c.
Nie bagatelizuj niepokojących objawów
Awaria wysprzęglika sprzęgła to sytuacja, o pojawieniu której mogą świadczyć zróżnicowane objawy, nie zawsze typowe, dlatego też w czasie eksploatacji pojazdu warto zwracać uwagę na najmniejsze symptomy mogące świadczyć o jakichkolwiek nieprawidłowościach. Do podstawowych oznak mogących oznaczać problemy z wysprzęglikiem zaliczyć należy:
- zbyt duży luz na pedale sprzęgła,
- opór, jaki może pojawić się w podczas wciskania pedału do samej podłogi,
- zbyt wolny powrót pedału sprzęgła do normalnej pozycji,
- ślizgające się sprzęgło,
- brak możliwości wrzucenia najczęściej pierwszego lub wstecznego biegu,
- wyciek w obrębie pedału sprzęgła lub w okolicach skrzyni biegów.
Warto przy tym pamiętać, że objawy zbliżone do uszkodzonego wysprzęglika może dać również zapowietrzony hydrauliczny układ, który można naprawić usuwając z niego powietrze i uzupełniając płyn.
Niemniej jednak sama wymiana wysprzęglika to dość skomplikowana procedura, zwłaszcza w przypadku układu CSC, gdyż wtedy wymagane jest odkręcenia skrzyni biegów od silnika, zdjęcie jej i demontaż uszkodzonego wysprzęglika oraz montaż nowego elementu. Nie należy przy tym zapominać, że wymiana wysprzęglika centralnego sprzęgła (CSC), jest sugerowana również przy każdej wymianie sprzęgła lub demontażu skrzyni biegów.