Wysoka pozycja w Google. Jak pozycjonować stronę firmy?

Wysoka pozycja w Google. Jak pozycjonować stronę firmy?

Skuteczność firmowej strony www mierzona jest m.in. stopniem zaangażowania jej użytkowników do określonego działania, założonego przez właściciela witryny przed jej uruchomieniem. Takim działaniem może być zapoznanie się z ofertą firmy, dokonanie zakupu, wypełnienie formularza kontaktowego, zapisanie się na newsletter, rejestracja w sklepie czy choćby tylko pobranie plików. By się tak jednak stało, strona powinna mieć wysoką pozycję w Google. Tylko jak o to zadbać?

Techniczna optymalizacja strony wspiera pozycjonowanie

Jednym z głównych elementów zadbania o wysoką pozycję w Google jest przeprowadzenie technicznej optymalizacji strony www, a więc dostosowanie m.in. jej budowy do zasad indeksowania w wyszukiwarce. Proces ten nosi nazwę SEO (Search Engine Optimization). Ułatwia on robotom zapoznanie się z budową oraz zawartością witryny. Jeśli strona jest zgodna z zasadami zawartymi we wskazówkach dla webmasterów, to optymalizacja pod kątem wyszukiwania pozwala wpłynąć na wysokość pozycjonowania strony w wynikach organicznych. Żeby poprawić pozycję w Google, należy w konstrukcji strony zadbać m.in. o:

  • dostosowanie kodu źródłowego do obowiązujących obecnie wymogów zawartych we wskazówkach dla twórców stron,
  • stworzenie jasnego systemu nawigacji witryny wraz ze ścieżkami powrotu (tzw. bread crumbs),
  • dołączenie mapy strony i pliku robots.txt,
  • usunięcie błędów w kodzie strony, w tym powieleń, niedziałających linków itd.,
  • wskazanie w kodzie tytułów strony, nagłówków kategorii i produktów (H1, H2),
  • skrócenie czasu ładowania witryny,
  • użycie przyjaznych (krótkich) adresów URL,
  • zadbanie o pozyskanie linków przychodzących z innych, wartościowych źródeł,
  • dostosowanie zawartości do wielkości wyświetlacza urządzenia mobilnego danego użytkownika (tzw. responsywność strony).

Zadbaj o pozycję swojej strony firmowej. Zrób audyt SEO!


Od czego zacząć optymalizację kodu strony? Od audytu SEO w celu sprawdzenia, jaki w ogóle jest stan techniczny witryny. Dzięki temu właściciel strony dowie się, jak wyszukiwarka widzi jego stronę, gdzie są jej słabe punkty i co trzeba poprawić, by zmienić pozycję w Google. Audyt SEO pomaga również wtedy, gdy z jakichś przyczyn spada zainteresowanie internautów witryną i notuje ona mniej wejść z wyszukiwarki. Taki audyt może mieć różny zakres, w zależności od potrzeb i możliwości finansowych zamawiającego. Czasem wystarczy jednak tylko kilka podstawowych testów, by już wykazać najbardziej istotne słabości danej witryny.

SEO copywriting – dobrze stworzone treści promują stronę

Poza kwestiami technicznymi, na wysoką pozycję danej strony w Google mają odpowiednio stworzone treści. Teksty na stronie powinny zostać nasycone w słowa kluczowe, będące odpowiednikiem fraz (zapytań) wpisywanych przez internautów w wyszukiwarkę. Dla lepszego efektu słowa te można doprecyzować lokalizacją – nazwą miejscowości, w której działa firma (tzw. pozycjonowanie na frazy lokalne). Nasycanie frazami trzeba jednak zrobić z wyczuciem, wykorzystując również synonimy słów kluczowych. Końcowy rezultat powinien wyglądać tak, by dla odwiedzającego stronę czytelnika (ale i dla robotów!) wyglądało to naturalnie. Warto wiedzieć, że audyt SEO, poza konstrukcją strony sprawdza także m.in. potencjał zawartych na stronie treści pod kątem łatwości wyszukiwania, stopień unikalności tekstów czy sposób wskazania i zastosowania fraz kluczowych.

Treści zakładek powinny być podzielone na łatwe dla czytania bloki (roboty skanujące strony również punktują taki podział). Tu także należy umieścić nagłówki (dla zakładki/kategorii/produktu) oraz śródtytuły z odpowiednio dopasowanym stylowaniem czcionki tych elementów formatowania. Korzystnym rozwiązaniem jest zaprezentowanie zawartości zakładek także poprzez wypunktowania czy listy, co jest dla użytkownika dużym ułatwieniem w czytaniu i jednocześnie – wyróżnieniem treści dla robotów.



Strukturę poszczególnych zakładek powinna wspierać sieć wewnętrznego linkowania, łącząca zawarte tam treści w logiczny, wynikający z siebie ciąg. Każda część strony internetowej powinna dodatkowo być opisana przy pomocy tzw. metadanych. Metadane to krótkie tagi precyzujące zawartość każdej z podstron. Elementy te będą się wyświetlać internaucie pod adresami URL w wynikach wyszukiwania oraz na znacznikach poszczególnych stron nad paskiem adresowym wyszukiwarki. Opisane w unikalny sposób powinny być również wszystkie inne elementy strony, które zawierają treść, także graficzną lub video. Zdjęcia, infografiki, wykresy, raporty itp. powinny mieć indywidualne wyjaśnienia, bo dodatnio wpływają one na widoczność tak oznaczonych składników strony w wyszukiwarce.

Blog – źródło wartościowej wiedzy dla internautów

Elementem istotnie podnoszącym pozycję w Google danej strony jest firmowy blog. Buduje on merytoryczną wartość strony, co jest jednym z elementów jej oceny przez skanujące roboty. Blog firmowy powinien być dla użytkowników witryny cennym źródłem informacji o produktach i usługach, pełnić funkcję edukacyjną, oferować porady, wskazówki, rozwiązywać problemy i ogólnie prezentować treści w taki sposób, by internauci byli zaangażowani do aktywności, szczególnie tej zakupowej. Blog i szerzej – treści na danej stronie – są dziś ściśle powiązane z działaniami content marketingowymi, czyli marketingiem treści. Optymalizacja treści i content marketing mają bezpośredni wpływ na aktywność użytkowników na stronie, a więc przekładają się na jej lepszą widoczność w sieci.

Pozostałe elementy wpływające na pozycję strony w Google

Do pozostałych elementów wpływających pozytywnie na pozycję danej strony w Google należy zaliczyć:

  • posiadanie fanpage w mediach społecznościowych i promowanie tam własnych treści oraz konwertowanie z nich ruchu do swojej strony,
  • publikacje (również płatne) na portalach branżowych, forach internetowych i w innych miejscach, co pozwala na ściągnięcie ruchu do witryny i jednocześnie buduje wizerunek eksperta danej firmy,
  • wizytówki firmy w popularnych katalogach branżowych zawierające dane kontaktowe, krótki opis działalności i adres www,
  • dobrze udokumentowaną historię domeny, także z opłaconym z góry miejscem i adresem internetowym,
  • różne znaczniki Google – pinezka w Google Maps, profil w Google Moja Firma,
  • oceny wystawione przez klientów danej firmy,
  • działania SEM (Search Engine Marketing) – opłacanie reklam w wyszukiwarce Google, co umieści adres danej strony na górze wyników wyszukiwania (z adnotacją „reklama”),
  • regularność publikacji nowych, wartościowych i zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarki treści,
  • brak duplikatów treści na stronie,
  • likwidacja kanibalizacji fraz – użycia identycznych słów kluczowych na dwóch różnych zakładkach, co powoduje istotne obniżenie wyniku wyszukiwania dla obu,
  • zastosowanie słów kluczowych z tzw. długiego ogona (doprecyzowujących).

Czynników wpływających na wysokość strony w wyszukiwarce jest ponad 200! Trudno jest więc wymienić i opisać je wszystkie w jednym artykule, tym bardziej, że Google nie wszystkie ujawniła i że czynniki te wciąż ulegają modyfikacjom. Żeby dobrze zadbać o pozycję w Google, trzeba działania wspierające prowadzić kompleksowo i regularnie, bo raz zdobyta pozycja nie oznacza jej utrzymania na zawsze. 

Oceń artykuł (3)
4.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży