Artykuł sponsorowany

Wymiana rozrządu paskowego w warsztacie MS-CARS

Wymiana rozrządu paskowego w warsztacie MS-CARS

Rozrząd to bardzo ważny podzespół w każdym silniku tłokowy. To on steruje bowiem zamykaniem i otwieraniem zaworów, które wpuszczają do silnika mieszankę paliwowo-powietrzną, a wypuszczają z niego produkty spalania. Obecnie na rynku dostępne są rozrządy łańcuchowe, a także paskowe. W obu przypadkach istotne jest ich okresowe serwisowanie. Zaniedbanie takiej czynności może skończyć się bowiem poważną awarią silnika. W przypadku rozrządu paskowego warto o pomoc prosić doświadczonych mechaników z warsztatu MC-CARS z miejscowości Sonina w województwie podkarpackim.

Czym jest rozrząd paskowy?

Rozrząd jest integralnym elementem każdego silnika spalinowego, znacznie wpływającym na osiągi jednostki napędowej. Do najważniejszych części podzespołu paskowego zalicza się pasek rozrządu, rolkę napinacza, rolkę prowadzącą, pompę wodną, a także dodatkowe elementy zestawu paska. Obecnie wielu producentów tworzy rozrządy paskowe z mocnym zbrojeniem, dzięki czemu podzespół wytrzymuje dłuższy czas eksploatacji.

Podkreślić również warto, że rozrządy na pasku wypierają z rynku trwalsze, ale mniej wydajne odpowiedniki łańcuchowe. Fachowcy z zakładu mechaniki pojazdów MC-CARS wyjaśniają, że rodzaje paskowe obniżają hałas silnika i znacznie redukują siły oporów oraz naprężenia podczas pracy.

Jak często wymienić rozrząd paskowy?

Mechanicy z warsztatu samochodowego MS-CARS tłumaczą, iż określenie czasu do wymiany rozrządu paskowego nie jest łatwym zadaniem. Interwał serwisu zależy od klasy jakościowej podzespołu, modelu i marki samochodu, a nawet od stylu jazdy kierowcy. W uogólnieniu przyjęto jednak, iż rozrządy paskowe wytrzymują około 120 tysięcy przejechanych kilometrów. Warto też zwracać uwagę na zalecenia producentów, którzy powinni wskazywać czas wymiany swoich części.

Dla uniknięcia awarii silnika i drogiej jego naprawy specjaliści MS-CARS polecają zawsze wymieniać pasek szybciej, niż jest to wymagane. Ważne jest też to, by zawsze wymieniać cały zestaw rozrządu po zakupie auta używanego. Nigdy nie wiadomo bowiem, w jakim stopniu podzespół ten jest zużyty. Natychmiastowy serwis jest też konieczny w przypadku rozpoznania oznak zbliżających się kłopotów z rozrządem. Kierowcy wyczuleni powinni być na charakterystyczne odgłosy klekotania, ślady oleju w okolicy rozrządu, a także na nietypowe zachowanie auta m.in. przy ruszaniu z miejsca.

Brak okresowego wymieniania paska rozrządu może zaś doprowadzić do jego zerwania, a w wyniku tego do zniszczenia tłoków z zaworami. Niekiedy powoduje to całkowite i nieodwracalne uszkodzenie jednostki napędowej.

Na czym polega wymiana rozrządu?

Wymiana rozrządu polega na demontażu obudowy rozrządu. Kolejnym zadaniem takich doświadczonych mechaników jak ci z warsztatu MS-CARS jest odkręcenie śruby określającej rolki napinającej. Istotne jest również precyzyjne zdemontowanie rolki napinającej oraz prowadzącej. Dopiero wtedy specjalista może przejść do zamontowania nowych rolek oraz ustawienia w odpowiedniej pozycji wału korbowego i wałka rozrządu. Cały serwis obejmuje oczywiście wymianę paska na nowy oraz wymianę pompy wodny, jeśli ta jest napędzana przez pasek rozrządu.

Naprawa kończy się ponownym złożeniem wszystkich rozebranych elementów, a także ważnym testem sprawności. Pracę rozrządu pracownicy warsztatu powinni sprawdzić zarówno poprzez analizę specjalnymi miernikami, jak i w jeździe. Istotny jest też wpis do książeczki serwisowej z przewidywaną datą żywotności całego podzespołu.

Pasek rozrządu oryginalny czy zamienny?

Firma MS-CARS wykonuje wymiany rozrządów paskowych zarówno z wykorzystaniem części oryginalnych, jak i zestawów zamiennych. W drugim przypadku są to jednak zawsze przetestowane podzespoły produkcji europejskiej o wysokiej klasie. Warto zatem wykorzystywać je m.in. w autach kilkuletnich i tych z segmentu pojazdów ekonomicznych. Dzięki zamiennym częściom naprawa nie będzie nadmiernie droga.

Inne podejście warto przyjąć dla pojazdów marek premium, a także dla aut przygotowywanych do sprzedaży. Wtedy mechanicy MS-CARS polecają droższe części oryginalne, których żywotność na ogół wyższa jest o około 30%. 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz