Artykuł sponsorowany

Wymiana rozrządu – nie daj zaskoczyć się kosztownej awarii

Wymiana rozrządu – nie daj zaskoczyć się kosztownej awarii

Awaria rozrządu to koszmar dla każdego kierowcy, wiążący się najczęściej ze sporymi kosztami naprawy. Wynika to z faktu, że od tego elementu w wielu przypadkach nadal zależy być albo nie być dla silnika w naszym aucie. Czym jednak tak właściwie jest układ rozrządu? Porównując go do jakiegoś elementu anatomii człowieka, bez wątpienia byłoby to serce. Takie serce, które jednak przyjmuje formę paska lub łańcucha oraz kilku rolek.

Co warto wiedzieć o rozrządzie     

Układ rozrządu znajduje się w każdym silniku tłokowym i pełni kluczową rolę w jego działaniu. To on napędza wał korbowy oraz koordynuje naprzemienny ruch tłoków i zaworów, to także rozrząd odpowiedzialny jest za dostarczenie ładunku do cylindra oraz odprowadzenie spalin do kanałów wylotowych. Do napędzania wałka rozrządu i innych części osprzętu służy z reguły łańcuch lub pasek zębaty. Najstarsze konstrukcje silników posiadały rozrząd, w których napęd przenoszony był za pomocą kół zębatych. Rozwiązanie to doskonale sprawdzało się w silnikach ciągników rolniczych, a do niedawna także w niektórych silnikach samochodów dostawczych. Innym rozwiązaniem stał się łańcuch rozrządu, który przez lata słynął ze swej trwałości i małej ilości problemów wymagających skorzystania z pomocy oferowanej przez warsztaty samochodowe. Niemniej jednak o ile w starszych konstrukcjach łańcuch rzeczywiście okazywał się praktycznie bezobsługowy (ale z całą pewnością nie wieczny), to w ostatnich latach napęd ten zdobył sporo złej sławy. Współczesne, mocno wysilone silniki sprawiły, że zużywają się napinacze, koła zębate, pękają łańcuchy, czyli coś, co teoretycznie miało starczyć na cały żywot auta. Dlatego też coraz większa liczba producentów aut stawia na paski rozrządu, które w przeciwieństwie do tych gumowych sprzed kilkunastu lat, są zdecydowanie bardziej trwałe, np. wzmacniane kevlarem. W przeciwieństwie do łańcucha, który podlega dużym oporom ruchu, generują one też o wiele cichszą pracę jednostki napędowej. Są również łatwiejsze do wymiany, co sprawia, że zmniejszają koszty wizyty w serwisach samochodowych, takich jak Mechanika i elektromechanika u Dominika Dominik Szlagowski.

Kiedy wymiana rozrządu

W kwestii wymiany rozrządu należy stosować się do zaleceń producenta danego samochodu lub doradzić się zaufanego mechanika. Niemniej jednak na zużycie paska lub łańcucha wpływa wiele czynników, które nie są ujęte w zalecanym interwale. Są to między innymi:

  • styl jazdy kierowcy – agresywna jazda i częste korzystanie z pełnej mocy silnika,
  • częsta jazda w korkach,
  • wiek auta i stan jednostki napędowej,
  • stan innych podzespołów, które bezpośrednio współpracują z paskiem.

Warto także pamiętać, że o ile w przypadku łańcucha niepokojące powinny być nienaturalne dźwięki pochodzące spod maski, które sprawny mechanik bez większego problemu zinterpretuje podczas przeglądu, o tyle wizualne określenie stopnia zużycia paska rozrządu jest w zasadzie niemożliwe. Przebiegu używanego paska nie można praktycznie ocenić wzrokowo – wygląda on tak samo po tygodniu eksploatacji, jak i pod koniec swego „technicznego życia”. Wymiana rozrządu to także jedna z pierwszych czynności w przypadku nabycia używanego auta, co do którego nie mamy pełnej wiedzy na temat historii jego serwisowania i poprzednich napraw. Standardowo taka czynność obejmuje wymianę wszystkich rolek, napinaczy oraz pompy cieczy chłodzącej. Faktem jest, że niektóre pompy są w stanie przeżyć nawet 3 wymiany pasków. Jednak dla własnego komfortu podróżowania lepiej przy jednej robocie wymienić także te elementy samochodu.

Pamiętajmy, że zarówno pasek, jak i łańcuch nie należą do elementów wiecznych oraz bezobsługowych. Podobnie jak opony czy hamulce są to typowe części eksploatacyjne pojazdu, a co za tym idzie należy być przygotowanym na ich okresową wymianę, która i tak jest nieporównywalnie tańsza niż naprawa silnika po zerwaniu rozrządu.  

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz