Artykuł sponsorowany

Wtryskiwacze w dieslach – jak działają i kiedy należy je regenerować?

Wtryskiwacze w dieslach – jak działają i kiedy należy je regenerować?

Wtryskiwacze to bardzo ważne elementy układu zasilania, które montowane są niemalże we wszystkich silnikach spalinowych, zwłaszcza o zapłonie samoczynnym. Szczególnie na wtryskiwacze zwracać muszą uwagę właściciele samochodów dieslowych, które wyposażone są w układy Common Rail. To właśnie one są bolączką wielu kierowców aut z silnikami wysokoprężnymi. Pamiętać zatem należy o okresowych przeglądach i ważnych regeneracjach.

Jak działają wtryskiwacze w dieslach?

Silniki wysokoprężne są znacznie bardziej skomplikowane w swojej konstrukcji od silników benzynowych. Wyjątkiem jest układ wtryskiwaczy Common Rail, który nie tylko nie jest złożony w swojej budowie, ale i jego działanie jest stosunkowo proste.

Cały układ rozpoczyna swoją pracę zwaną sekwencją wtrysku paliwa dzięki specjalnej pompie wysokociśnieniowej. Paliwo przetłaczane jest w następnym etapie do tzw. szyny Common Rail, a z niej olej napędowy trafia bezpośrednio do wtryskiwaczy. Te zarządzane są specjalnymi sterownikami silnikowymi i to one często ulegają awariom.

Jeśli chodzi zaś o generacje wtryskiwaczy Common Rail, starsze auta posiadają najczęściej modele elektromagnetyczne. Są one stosunkowo bezawaryjne, ale radzą sobie z ciśnieniem rządu zaledwie 1300 barów. Nic dziwnego, że dzisiaj zastępowane są one wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, obsługującymi ciśnienia wtrysków dochodzących do 2000 barów. To m.in. one wpływają na tak wysokie osiągi silników wysokoprężnych oraz na niskie zużycie oleju napędowego. Niestety świetne parametry jazdy okupione są często uszkodzeniem układu Common Rail. Pamiętać również należy o wypalaniu lub czyszczeniu chemicznym filtru cząstek stałych DPF. Jest to przymus przy eksploatacji dieslów.

Przyczyny uszkodzeń wtryskiwaczy w dieslach?

Uszkodzenia wtryskiwaczy wynikają przede wszystkim z ich wysokiego poziomu eksploatowania, poddawaniu im skokom temperaturowym, a także konieczności ciągłej mechanicznej pracy. Układ Common Rail został jednak stworzony w taki sposób, że może bez konieczności serwisu wytrzymać nawet do 200 tysięcy przejechanych kilometrów lub więcej. Wszystko zależy od marki auta i jego rocznika. Kierowcy jednak mogą znacznie wydłużyć czas serwisu poprzez wystrzeganie się pewnych zachowań. Przede wszystkim nigdy dieslem nie powinno jeździć się na oparach paliwowych. Zawsze należy również wybierać wyższej jakości olej napędowy, który posiada uszlachetniacze. W kiepskim paliwie znajdują się bowiem opiłki metalu, które obniżają sprawność wtryskiwaczy.

Wystrzegać należy się również starych filtrów paliwowych. Te powinno się wymieniać stosunkowo często. Zajmują się tym dla właścicieli aut dieslowych specjalistyczne zakłady takie jak DIESEL SERVICE Sławomira Krakowskiego. W tym warsztacie mechaniki pojazdowej z Warszawy można również dokonać regenerację wtryskiwaczy.

Regeneracja wtryskiwaczy – czy się opłaca?

Regeneracja wtryskiwaczy jest bardzo opłacalna. Przede wszystkim kupno nowych elementów układu Common Rail to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych (za jeden wtryskiwacz należy zapłacić od 500 do 2500 zł). Za serwisowanie zaś, które polega na czyszczeniu i wymianie zużytych części, płaci się zaś nawet o 2/3 mniej. Regeneracja jest szybka, a wtryskiwacze po niej odzyskują niemalże fabryczną sprawność. Ważne jest jednak to, aby przynajmniej raz w roku (najlepiej dwa razy w roku) sprawdzać stan techniczny układu Common Rail. 

Opracowanie:
Warszawa, Boryny 11a
tel. 22 846 56 38
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz